de Alina Ilie la 11 Ian. 2024
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
ANAF a actualizat PDF-ul inteligent necesar generarii Declaratiei unice in data de 10 ianuarie 2024.
Soft A - Declaratia unica 2024 PDF - actualizat in 10 ianuarie 2024
Soft J - actualizat in 10 ianuarie 2024
Structura - actualizata in 10 ianuarie 2024
Modificarile/completarile au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:
I. In ceea ce priveste veniturile realizate:
1. Modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, in sensul in care, in anul 2023, venitul brut reprezinta venit anual impozabil.
2. Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, incepand cu anul 2023
La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza la valoarea tranzactiei prin aplicarea unei cote de impunere (1% sau 3%) in functie de perioada de detinere a proprietatilor imobiliare, (detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv sau detinute o perioada mai mare de 3 ani).
3. Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului de investitii, incepand cu anul 2023
Veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin entitatile prevazute la art.96^1 alin.(1) din Codul fiscal, se impun prin retinere la sursa, impozitul fiind final.
Astfel, obligatia depunerii declaratiei unice se mentine doar pentru persoanele fizice care, in anul de raportare, au realizat castiguri/pierderi din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin entitatile prevazute la art.96^1 alin.(1) din Codul fiscal, precum si din transferul aurului de investitii.
4. Modificarea prevederilor privind stabilirea si definitivarea obligatiilor fiscale anuale reprezentand contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice ca urmare a introducerii noilor plafoane in functie de care se calculeaza contributiile sociale, respectiv de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe tara, dupa caz, in functie de nivelul veniturilor realizate in anul fiscal 2023
De asemenea, a fost reglementata obligatia depunerii declaratiei unice de catre contribuabilii prevazuti la art.LXI alin.(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv:
a) Persoanele fizice care in cursul anului 2023 au realizat venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care la determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, la depunerea declaratiei unice estimative, au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat in plata decat cel de 3.000 lei prevazut in Hotararea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata;
b) Persoanele fizice care au realizat in cursul anului 2023 venituri din drepturi de proprietate intelectuala, in baza contractelor de activitate sportiva, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa de platitorii de venituri, in situatia in care, la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale, precum si la determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, platitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe tara decat cel de 3.000 lei prevazut in Hotararea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata.
II. In ceea ce priveste veniturile estimate
1.Modul de stabilire a bazei de impunere si a impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu anul fiscal 2024
Astfel, in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, venitul net anual se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, se impun prin retinere la sursa, impozitul fiind final.
Totodata, au fost abrogate dispozitiile potrivit carora veniturile realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere, sunt calificate ca venituri din activitati independente.
De asemenea, a fost eliminata optiunea de determinare a venitului net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
2.Incepand cu anul fiscal 2024, potrivit Legii nr.412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale, veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfasurarii activitatii ca punct gastronomic local reprezinta venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, conform prevederilor Codului fiscal.
3. Modificarea prevederilor privind stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente din una sau mai multe surse, incepand cu anul fiscal 2024
In cazul veniturilor din activitati independente, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata se stabileste la o baza de calcul egala cu suma venitului estimat a se realiza pentru anul fiscal de impunere sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.
Avand in vedere modificarile legislative mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune modificarea modelului si continutului formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, care va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2024.
Modificarile fata de actualul formular sunt, in principal, urmatoarele:
a) la Capitolul I “Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate”:
- introducerea la sectiunea 2 “Date privind veniturile realizate din strainatate” subsectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate” a unor rubrici referitoare la perioada de detinere a proprietatilor imobiliare (detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv sau detinute o perioada mai mare de 3 ani);
- eliminarea de la sectiunea 2 “Date privind veniturile realizate din strainatate” a subsectiunii 3 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii”, referitoare la stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii, in conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr.650/2022;
- introducerea la sectiunea 3 “Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate"” subsectiunea 1 “Date privind contributia de asigurari sociale datorata” si subsectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata” a unor campuri pentru stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale, respectiv contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legii;
- eliminarea sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2021, ca urmare a incetarii aplicabilitatii dispozitiilor acesteia;
- eliminarea sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.2/2022, ca urmare a incetarii aplicabilitatii dispozitiilor acesteia;
- modificarea sectiunii “Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta”, care devine sectiunea 6, prin:
- eliminarea campurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.2/2022, precum si eliminarea campurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2021;
- introducerea unor campuri privind contributiile sociale retinute la sursa de platitorul de venit, potrivit legii, care reprezinta plata anticipata in contul contributiei anuale datorate de contribuabil;
- introducerea unor campuri privind diferentele de contributii sociale stabilite in plus/minus, dupa caz, ca urmare a regularizarii sumelor reprezentand plata anticipata cu contributia anuala datorata.
b) la Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate”:
- eliminarea de la sectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania”, subsectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” lit.A “Date privind activitatea desfasurata”, pct.1 “Categoria de venit” a indicatorilor ”cedarea folosintei bunurilor (altele decat cele de la pct.1.3.2.)” si ”cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente”;
- introducerea la sectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate estimate” subsectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata” a unor campuri disticte pentru stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, in functie de venitul estimat pentru anul fiscal de impunere, potrivit legii.
c) actualizarea in mod corespunzator a instructiunilor de completare a declaratiei unice.
Vezi continuarea privind instructiunile de completare AICI >>
Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!
Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit
Articole similare
Ultimele articole
Cele mai citite stiri
Ultimele comentarii