Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Modificari fiscale 2024: Ce schimbari ne asteapta potrivit Legii trimisa spre promulgare


de Alina Ilie la 29 Sep. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale 2024: Ce schimbari ne asteapta potrivit Legii trimisa spre promulgare
In articolul de astazi ne propunem sa analizam si sa sintetizam modificarile fiscale din 2024 care au fost recent trimise spre promulgare. Aceste schimbari au potentialul de a afecta fiecare aspect al vietii noastre financiare, asa ca este important sa le intelegem pe deplin.


Ce modificari fiscale ne asteapta in 2024

--> Venituri obtinute din activitati independente – PFA, II, IF, Profesii Liberale

Pentru PFA, se mentine sistemul actual de plafoane de 6, 12 si 24 salarii minime, dar se introduce un plafon suplimentar de 60 de salarii minime. Foarte important de precizat este ca baza de calcul a CASS nu poate fi mai mica decat plafonul de 6 salarii minime si nici mai mare decat plafonul de 60 de salarii.

Pentru determinarea obligatiei de plata a Contributiei de Asigurari Sociale de Sanatate (CASS) pentru veniturile provenite din activitati independente, acestea nu se vor cumula cu veniturile din alte surse, cum ar fi chirii, dobanzi, dividende, etc. Pentru aceste tipuri de venituri se va calcula si se va plati CASS separat.

--> taxarea microintreprinderilor

 
Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
 
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.”
 
Cotele de impozitare, mentionate mai sus, aplicabile veniturilor microintreprinderilor se reglementeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2024. 
 
--> companiile cu o cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro vor plati un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri daca cel pe profit (de 16%) este mai mic.

Impozitul minim pe cifra de afaceri se determina astfel:

IMCA = 1% x (VT – Vs – I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA – impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului
fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT – venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana
la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;
Vs – venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz.
I – valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data
de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
A – amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal
modificat care incepe in anul 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.

Fac exceptie companiile care desfasoara exclusiv activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

-->  a crescut procentul de taxare a bancilor pe cifra de afaceri, care a ramas la 2% fata de 1% propus in forma initiala
 

"Prin exceptie de la art. 18^1, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a urmatoarelor cote de impozitare:
 
a) 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025 inclusiv;
b) 1%, incepand cu data de 1 ianuarie 2026."

--> impozit suplimentar de 0,5% pentru companiile de petrol si gaze cu o cifra de afaceri de peste 50 milioane euro

--> taxa de 0,3% pentru imobilele mai scumpe de 500.000 de euro si masinile cu o valoare de peste 75.000 de euro. Taxa se va aplica pentru suma care reprezint? diferenta dintre plafon si valoarea proprietatii.
 
--> impozit pe veniturile din IT pentru sume de peste 10.000 lei 

"Scutirea se aplica la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, dupa caz. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.”
 
--> angajatii din constructii si sectorul agro-alimentar vor plati CASS
 
--> se va plati contributia la sanatate (CASS) pentru bonurile de masa
 
--> plafonul pentru numerarul din casele de marcat se modifica

 
Sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei.

--> platile in numerar vor fi reduse

Finantele impun limite si asupra incasarilor efectuate de catre magazinele tip cash and carry, cum ar fi Metro si Selgros. Astfel, se propune un plafon zilnic de 2.000 lei pentru achizitiile efectuate de o persoana in aceste magazine. In plus, magazinele cash and carry vor avea si ele limitari similare pentru achizitiile realizate de catre clienti, cu un plafon zilnic de 1.000 lei pe persoana, dar nu mai mult de 2.000 lei pe zi.

Pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar. 

De asemenea, sunt interzise platile fragmentate in numerar.
 
--> modificari privind TVA

 
Astfel, va creste TVA de la 5% la 9% pentru:

- livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice. 

- livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite;

- produsele eco/bio/de inalta valoare calitativa;

- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta.

*Pentru trecerea de la aplicarea cotei de 5% la 9% pentru livrarea de locuinte este necesara si introducerea unor dispozitii tranzitorii. 

Pentru biletele la spectacole, concerte, evenimente culturale si sportive TVA-ul va fi de 9%.

Creste TVA de la 5% la 19% TVA pentru: 

- salile de fitness

De asemenea, se propune trecerea de la aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la aplicarea cotei standard de TVA pentru livrarea de bere fara alcool si de alimente cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10g/100g produs. Aceste masuri deriva din recomandarile din raportul Bancii Mondiale cu privire la eliminarea cotelor reduse de TVA distributive (eliminare amanata sau etapizata) si nedistributive (eliminare imediata). 

Serviciile de restaurant si de catering raman la cota de 9%.

Ce produse raman cu 5% TVA: livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, accesul la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii, cinematografe si evenimente culturale, livrarea de lemn de foc si energie termica.
 
--> noutati e-Factura 

Se propune implementarea unui sistem de raportare a facturilor in intervalul 1 ianuarie - 31 iunie 2024, cu o perioada de gratie de trei luni. Ulterior, incepand cu data de 1 iulie 2024, va deveni obligatorie transmiterea facturilor prin intermediul sistemului RO e-factura in relatia B2B. 
 
-- > se instituie e-Sigiliu

In vederea asigurarii respectarii trasabilitatii transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul Romaniei se instituie Sistemul national RO e-SigiliuAcesta este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea sunt aflate in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.
 
-- > amenzile ANAF nu vor mai putea fi platite la jumatate. 

 
--> se percepe un impozit de 5% pe tranzactiile imobiliare cu cladiri rezidentiale.

 
--> cresc accizele la alcool si tutun 
 
--> veniturile a caror sursa nu poate fi dovedita se impoziteaza cu 70%

La momentul actual, impozitul aplicat asupra veniturilor nedeclarate este de 16%, iar responsabilitatea de a investiga si urmari pe cei care nu isi raporteaza corect averile le revine inspectorilor ANAF. Aceasta masura vizeaza in principal persoanele care poseda bunuri de mare valoare, precum case sau masini scumpe, insa in documentele oficiale nu sunt consemnate venituri pentru a justifica achizitionarea acestor bunuri.
 
--> voucherele de vacanta vor fi majorate la valoarea de 1.600 lei, dar se va plati contributie de asigurari de sanatate de 10% si se vor acorda doar persoanelor cu venituri nete sub 8.000 lei

--> sanctiuni mai aspre si confiscarea bunurilor pentru persoanele fizice, cat si cele juridice care se angajeaza in activitati economice fara sa fie inregistrate fiscal sau fara sa prezinte documente de provenienta pentru bunurile pe care le detin sau le transporta. 

"De astazi, toata lumea va plati in functie de cat castiga. Nu poti sa fii milionar dar sa platesti taxele la echivalentul salariului minim pe economiei. Nu poti obtine profituri excesive, dar in tara in care le-ai obtinut sa nu platesti nimic. La fel cum nu se poate ca simpla prezenta la serviciu sa iti dea dreptul automat la sporuri de zeci de mii de lei fara nicio performanta. Din acest motiv Guvernul pe care il conduc isi asuma si raspunderea pe masurile de reducere a risipei bugetare. Nu este corect ca statul roman sa se lafaie cu cheltuieli care cresc de la an la an, rezultatul fiind doar un act administrativ total ineficient si fara legatura cu nevoile reale ale cetatenilor. Vin in fata dumneavoastra cu cea mai ambitioasa reforma a aparatului bugetar de dupa revolutie, o reforma promisa de atatea ori, de care Romania nu mai poate scapa si, culmea, o va face un premier social-democrat.", a declarat Ciolacu in Parlament.

Consulta aici documentul cu toate modificarile fiscale >>


Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.44 din 8 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016