O PFA cu domeniul de activitate comert alimentar a fost notificata de ANAF ca a depasit plafonul de TVA din 2021. Acesta persoana fizica si-a intocmit singura toate registrele. Vom afla in randurile de mai jos daca trebuie sa se inregistreze retroactiv ca platitor de TVA (din 2021) si daca va depune lunar D300, D394 din 2021 pana in prezent. Iata care este opinia specialistului!
Conform punctului 84 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a art. 310 Cod fiscal
(2) In cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;
b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata;
Asadar, PFA avea obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului de 300.000 lei cifra de afaceri.
Pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, facturile si bonurile fiscale emise de dumneavoastra nu cuprind taxa pe valoarea adaugata.
Pentru perioada in care trebuia sa va inregistrati in scopuri de TVA, organul fiscal stabileste obligatii de plata privind taxa pe valoarea adaugata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau determina suma negativa a taxei in situatia inversa.
Potrivit art 330 alin (3) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform alin. (1) lit. b) catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 302.
Asadar, numai in urma inspectiei fiscale prin care se vor stabili sume de plata privind TVA conform deciziei de impunere, puteti emite daca va fi cazul facturi de corectie catre clientii dumneavoastra, acestia avand drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi.
Ulterior inspectiei fiscale, societatea are obligatia sa inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata si sa le preia intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi, intrucat obligatia fiscala de plata a fost stabilita de organul de control in decizia de impunere.
Pana cand veti face obiectul inspectiei fiscale nu aveti drept de deducere a TVA aferente intrarilor din aceasta perioada, intrucat societatea nu a fost inregistrata in scop de TVA. Regularizarea taxei (colectate/deductibile) se va putea face numai de catre inspectia fiscala.
Astfel va trebui de urgenta sa procedati la inregistrarea in scop de TVA, completand si transmitand on line declaratia 700 (pana pe 10 iunie daca nu ati facut deja inregistrarea). La declaratia 700 se va anexa copie dupa registrul de incasari si plati si copie dupa jurnalul de vanzari.
Veti deveni astfel platitor de TVA incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care ati depus formularul 700 (1 iulie). Nu se poate solicita inregistrarea retroactiva. Dupa inspectia fiscala va trebui sa luati in calcul plata TVA pentru perioada in care trebuia sa fiti inregistrat si nu ati fost precum si a dobanzilor si penalitatilor datorate pentru aceeasi perioada.
Dupa inregistrarea in scop de TVA, va trebui sa emiteti facturi si bonuri fiscale cu TVA, veti putea deduce TVA aferent achizitiilor si va trebui sa depuneti trimestrial decontul de TVA 300 si declaratia 394.
Raspuns oferit in luna mai 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com