de Ana Tudor la 24 Mar. 2016 Exclusiv
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Astfel, daca in sistemul european (care, pana de curand, a functionat si in Romania) inregistrarea in scopuri de TVA se face pe baza declaratiei persoanei impozabile - existand o prevedere expresa in acest sens in directiva europeana, autoritatile romane au decis ca din acest an sa introduca bariere suplimentare la inregistrarea unei noi societati comerciale.
In prezent, un start-up trebuie sa prezinte, pe langa declaratia de inregistrare in scopuri de TVA, si o declaratie pe proprie raspundere privind existenta intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice in sfera TVA. Desi declaratia este pe proprie raspundere (se presupune deci ca cel care o da isi asuma raspunderea, iar organul fiscal ar trebui sa o accepte ca atare), procedura ANAF pleaca de la prezumtia de vinovatie a tuturor firmelor si analizeaza, pe baza acestei declaratii, daca exista intentia si capacitatea contribuabilului de a desfasura activitati economice.
“Intre problemele cu care se confrunta companiile nou infiintate, la completarea formularului declaratiei pe proprie raspundere (Declaratia 088), se numara faptul ca nu se prevede nicaieri modalitatea prin care organul fiscal analizeaza intentia si capacitatea firmelor de a desfasura activitati economice in scopuri de TVA. Astfel, decizia este una arbitrara, de multe ori absurda (ca in exemplul unui antreprenor care, dupa 20 de ani de activitate in cadrul unei firme de echipamente de birou, a hotarat sa infiinteze o firma de comercializat vinuri; acestuia nu i s-a acordat inregistrarea in scopuri de TVA, deci posibilitatea de a trece de la statutul de angajat la cel de mic antreprenor, pentru ca nu avea experienta, deci nu a justificat capacitatea de a desfasura activitati economice)”, declara Radu Ionescu, partener fondator al Casei de Avocatura Ionescu si Sava.
Printre alte probleme aparute din practica:
- formularul declaratiei pe proprie raspundere cere antreprenorilor informatii in mod vadit excesive fata de scopul in care sunt cerute (de exemplu, CV-ul tuturor asociatilor si administratorilor)
- in cazul respingerii inregistrarii societatii in scopuri de TVA, motivele nu sunt transparente; contribuabilului i se comunica doar ca "nu a prezentat informatii corecte si complete, nu a justificat intentia si capacitatea", astfel incat, in cele mai multe cazuri, antreprenorii nici nu stiu ce trebuie modificat in declaratie pentru a putea obtine inregistrarea
- acelasi formular trebuie depus inclusiv de societatile care sunt deja inregistrate si functioneaza, in situatii precum:
- au depasit plafonul incasarilor aferente regimului societatilor neplatitoare de TVA - situatie in care exista riscul sa nu se acorde inregistrarea in scopuri de TVA, dar contribuabilul sa fie insa obligat sa perceapa TVA, fara a avea dreptul de a deduce TVA -ul pentru achizitiile proprii si fara posibilitatea clientilor sai de a - deduce TVA aferent livrarilor sale;
- la modificarea sediului social, a administratorilor sau asociatilor unei societati - situatie prevazuta arbitrar doar de ordinul ANAF, nu si de Codul fiscal sau de normele de aplicare
Astfel, un start-up nou infiintat care se lanseaza cu un buget de 10.000 EUR si nu poate deduce TVA se afla in situatia foarte posibila a unui faliment in perioada urmatoare, opineaza specialistii Casei de Avocatura Ionescu si Sava. De asemenea, intreaga procedura a inregistrarii in scopuri de TVA, atat pentru companiile nou infiintate cat si pentru cele existente dar care, spre exemplu, doresc sa realizeze o modificare in structura de actionariat, inseamna pentru contribuabil blocarea intregii activitati cu pana la 2 saptamani, costuri cu casa de avocatura angajata, precum si un intreg efort de comunicare de risc din partea contribuabilului catre toti partenerii sai de afaceri (clienti, furnizori, etc.).
Conform datelor disponibile la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), actualizate pana la data de 31.01.2016, numarul total de inmatriculari juridice in prima luna a lui 2016 este de 8.288 de societati, in scadere cu 2.5% fata de aceeasi perioada a anului 2015.
“In loc sa dezvoltam mecanisme eficiente de control si sanctiune a evaziunii fiscale, incurajand pe de alta parte activitatea celor care deruleaza activitate economica corecta, am reusit sa impunem o noua bariera birocratica TUTUROR firmelor, tratandu-le pe toate cu prezumtia de vinovatie. Este posibil sa asistam in acest fel, in perioada urmatoare, la o serie de blocaje sau falimente in economie”, declara Radu Ionescu, partener fondator, Casa de Avocatura Ionescu si Sava.
Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!
Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit
Cele mai citite stiri
Ultimele comentarii