In articolul de mai jos ne-am propus sa prezentam care sunt registrele obligatorii pentru o PFA la norma de venit, cum se factureaza/incaseaza facturile si care sunt obligatiile declarative. Totodata, vom afla ce prevede legea privind obligatia de inregistrare TVA pentru vanzari intracomunitare la distanta.
Asadar, pornim de la urmatorul studiu de caz: O PFA la norma venit si neplatitor de TVA - codul CAEN 4532, nou infiintata, ce registre contabile ar trebui sa tina? Registrul de evidenta fiscala, registrul unic de control sunt obligatorii? Pe facturile emise clientilor pot fi trecute cheltuielile de transport catre client? Vor fi incluse in calcul sau specificate distinct si deductibile integral din punct de vedere fiscal? Daca facturile vor fi emise in valuta cu echivalentul in lei la data facturarii si plata intervine la o data ulterioara se va tine cont?
Daca clientii vor plati cu un ID client se va genera dovada platii pentru fiecare? Se va mai emite bon fiscal? Dupa emitere/transmitere factura PFA mai are vreo obligatie? Cum se va dovedi incasarea facturilor emise? Fiind neplatitor de TVA si expediind bunuri catre persoane fizice din UE sau din afara UE exista vreo situatie in care trebuie sa colectez TVA (nedepasind plafonul)?
Specialistul va raspunde punctual la intrebarile adresate, grupate pe categorii.
Registre obligatorii PFA
Potrivit Legii nr. 252/2003 cu modificarile ulterioare, contribuabilii, persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, au obligatia sa tina Registrul Unic de Control, in schimb celelalte categorii de contribuabili pot tine Registrul Unic de Control, prin optiune.
Referitor la obligatia de a detine
Registrul de Evidenta Fiscala, Ordinul 3254/2017 face referire la contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit ca au obligatia sa completeze in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri.
Registrele contabile obligatorii sunt Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), care se utilizeaza pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate de persoanele fizice ce desfasoara activitati independente, conform regulilor precizate in Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla, aprobate prin OMFP 170/2015.
In concluzie, PFA-ul cu norma de venit, are obligatia sa detina Registrul de Evidenta Fiscala si registrele contabile, dar nu are obligatia sa detina Registrul Unic de Control.
Facturarea/incasarea facturilor
Potrivit art. 319 alin. 6 din Codul fiscal, orice persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, impozabila in Romania, cu exceptia cazului in care persoana impozabila utilizeaza regimul special prevazut la art. 315 din Codul fiscal;
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri;
d) pentru orice avans incasat.
Prin exceptie, persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (alin.10)
Prin urmare, PFA-ul are obligatia de a emite facturi pentru livrari de produse, in schimb daca activitatea se desfasoara prin intermediul unui magazin de comert cu amanuntul, trebuie sa emita bon fiscal.
In legatura cu informatiile care trebuie mentionate pe factura, Codul fiscal prezinta la art. 319 alin. 20, elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina factura. Printre acestea se numara denumirea si cantitatea bunurilor livrate, respectiv denumirea serviciilor prestate.
Asadar, in functie de prevederile contractuale, si anume cine suporta costul transportului de produse (PFA-ul, in calitate de furnizor sau clientul), acesta poate fi trecut distinct pe factura emisa clientului, daca reprezinta o refacturare de cheltuieli (de exemplu in cazul in care PFA-ul organizeaza transportul prin intermediul unui transportator si recupereaza suma platita de la client care suporta efectiv costul transportului). In acest caz, opinia noastra este ca serviciul de transport nu reprezinta o cheltuiala/un venit pe care PFA-ul sa-l recunoasca in contabilitate, ci reprezinta o suma achitata de PFA in numele clientului si pe care ulterior o recupereaza de la acesta.
In cazul in care facturile sunt emise in valuta, avand in vedere obligatia prevazuta in Legea 82/1991 de a tine contabilitatea in limba romana si in moneda nationala, acestea se vor converti in lei, la cursul BNR valabil la data facturarii. Ulterior, la data incasarii acestora, se va inregistra in contabilitate o diferenta de curs valutar (venit sau cheltuiala din diferenta de curs valutar) rezultata din diferenta dintre cursul de schimb utilizat la data facturii si cursul de schimb de la data incasarii.
Incasarea facturilor se poate face prin virament bancar sau cu numerar/POS, daca PFA-ul are obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Reiteram faptul ca PFA-ul are obligatia de a emite bon fiscal, doar in cazul in care acesta functioneaza prin intermediul unui magazin de vanzare cu amanuntul catre persoane fizice si incasarea produselor se face cu numerar in casierie sau prin intermediul POS-ului.
Obligatii declarative PFA
Orice PFA are obligatia sa depuna Declaratia Unica anual, la termenul prevazut de lege (in 2023 termenul a fost 25 mai, pentru veniturile realizate in anul 2022 si pentru veniturile estimate in anul 2023) prin care se stabilesc obligatiile de plata, respectiv impozitul pe veniul PFA la norma de venit, CAS si CASS, daca norma de venit stabilita de ANAF pentru activitatea si judetul PFA-ului intr-un an depaseste unul dintre plafoanele stabilite de lege.
Obligatia de inregistrare TVA pentru vanzari intracomunitare la distanta
In situatia in care PFA-ul intentioneaza sa efectueze vanzari intracomunitare la distanta, in intelesul termenului de la art.266 alin. 1 pct. 35 din Codul fiscal, adica sa efectueze livrari de bunuri care sunt expediate sau transportate de PFA sau de o alta persoana in numele sau, din Romania in alt stat membru catre persoane neimpozabile (persoane fizice), atunci trebuie avute in vedere prevederile referitoare la locul livrarii de bunuri si obligatiile care rezulta in urma stabilirii acestuia.
In acest sens, potrivit art.275 alin. 1 lit. a si alin. 2 din Codul fiscal, regula generala privind locul livrarii de bunuri este considerat (1) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor (…). (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
Insa, Codul fiscal prevede la art. 278^1 ca nu se aplica alin.2 de la art. 275 daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) furnizorul sau prestatorul este stabilit sau, daca nu este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un singur stat membru;
b) sunt prestate servicii catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in orice stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a), sau sunt expediate ori transportate bunuri catre un stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a); si
c) valoarea totala, fara TVA, a operatiunilor prevazute la lit. b) nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala si nici nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent.
(2) Atunci cand, in cursul unui an calendaristic, pragul prevazut la alin. (1) lit. c) este depasit, prevederile art. 275 alin. (2) si art. 278 alin. (5) lit. h) se aplica de la momentul depasirii pragului.
Pe cale de consecinta, avand in vedere prevederile legale de mai sus, concluzionam urmatoarele aspecte:
Daca in cursul anului calendaristic valoarea totala a vanzarilor la distanta este sub pragul de 10.000 euro, atunci locul livrarii se considera in Romania, asadar impozabil in Romania, dar scutit, intrucat PFA-ul aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici prevazut la art.310 din Codul fiscal, pana la atingerea pragului privind cifra de afaceri de 300.000 lei (cand va avea obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru depasirea plafonului, conform art.316 din Codul fiscal).
Daca in cursul anului calendaristic valoarea totala a vanzarilor la distanta depaseste pragul de 10.000 euro, atunci locul livrarii se considera in statul membru unde se tranporta bunurile catre client, si in acest caz, PFA-ul va avea 2 optiuni:
Ori se va inregistra in fiecare stat membru in care se datoreaza TVA, va colecta si va plati TVA-ul in statul respectiv (iar in Romania poate ramane persoana neinregistrata in scopuri de TVA pana la depasirea plafonului de 300.000 lei);
Ori va aplica in Romania pentru regimul UE prevazut la art. 315 din Codul fiscal, se va inregistra in Romania conform art. 316 si va plati in Romania TVA datorata in alte state membre pe baza unei declaratii speciale de TVA.
Raspuns oferit in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com