Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Schimbare domiciliu fiscal PFA. Obligatii privind inregistrarea sediului social la noua adresa


de Redactia PortalPFA la 24 Iul. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare domiciliu fiscal PFA. Obligatii privind inregistrarea sediului social la noua adresa
In cazul in care o PFA isi schimba domiciliul din C.I, vom afla in continuare ce declaratii fiscale se transmit catre ANAF pentru inregistrarea sediului social la noua adresa. De asemenea, vom afla daca este necesar intocmirea si inregistrarea contractului de comodat la ANAF. Facem precizarea ca PFA este autorizata CECCAR si nu este inregistrata la ONRC. Codul CAEN este 6920.


Schimbare domiciliu fiscal PFA. Aspecte procedurale

Prevederile legale privind inregistrare fiscala a operatorilor economici sunt reglementate la art 81, 82 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare:
 
Art. 81
(1) Inregistrarea fiscala reprezinta activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.
(2) Cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, atribuirea codului de identificare fiscala se face exclusiv de catre organul fiscal central, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala.
 
ART. 82*)
(1) Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:
c) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
 
Potrivit art 31 alin 1 din Codul de procedura fiscala, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin domiciliu fiscal se intelege:
a) pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
 
Potrivit prevederilor art .1 si art. 2 din ORDIN nr. 2.021 din 21 decembrie 2021 privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, “competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, revine in sarcina organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.”
 
“Art. 2. In cazul modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se modifica cu data modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice.”
 
In certificatul de inregistrare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala. (art. 5 din Ordinul 2021/2021)
 
Avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus si faptul ca institutiile publice autorizate sa modifice actele de identitate ale persoanelor fizice, respectiv Directiile Generale pentru Evidenta Persoanelor, transmit direct, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, inregistrari sau modificari ulterioare ale inregistrarilor initiale ale personelor fizice (nu PFA), modificarea referitoare la domiciliul fiscal al persoanei fizice este furnizata electronic la organul fiscal competent (art 68, 69 din Codul de procedura fiscala).
 
Operatiunea de modificare a domiciliului fiscal al PFA se efectueaza pe baza cererii/D700 depuse de solicitant (potrivit art. 82 alin. (9) din Codul de procedura fiscala), cu exceptia cazului in care inregistrarea fiscala se efectueaza din oficiu. (Prevederile legale sunt aplicabile, in mod corespunzator si pentru certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, daca exista un asemenea certificat).
 
Cererea/D700 se depune, obligatoriu electronic, prin intermediul formularului de contact, pe site-ul anaf.ro. Formularul de contact este un serviciu unic prin care se pot transmite diverse solicitari catre organul fiscal. Potrivit prevederilor art. 79 alin. (1) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 16.02.2023, persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de OUG44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile ulterioare, pot transmite solicitarile numai prin Formularul de contact din cadrul serviciului Spatiul Privat Virtual.
 
Avand in vedere cele mentionate mai sus, ulterior solicitarii inregistrarii mentiunilor privind modificarea sediului social in registrul comertului, si obtinerii certificatului constatator cu modificarea adresei, se va proceda astfel:
- se completeaza formularul 700”DECLARATIE PENTRU INREGISTRAREA/ MODIFICAREA IN MEDIU ELECTRONIC A MENTIUNILOR ULTERIOARE INREGISTRARII FISCALE, PRECUM SI PENTRU RADIEREA INREGISTRARII FISCALE” si se transmite electronic pe portalul e-guvernare.ro.
 
Formularul se completeaza astfel:
 
- cap. I.1. - se bifeaza “declaratie de mentiuni”
- cap II. - se completeaza datele de identificare ale contribuabilului (CIF, denumire/Nume prenume)
                   3. se completeaza numarul declaratiei depusa initial inregistrarii, respectiv D070.
- cap. V - se bifeaza Sectiunea A-date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal.
Sectiunea A se completeaza la cap. I-date privind domiciliul/sediul social/sediul/sediul activitatii- cu vechea adresa, iar la cap. II-domiciliul fiscal actual al contribuabilului, se completeaza tot vechea adresa.
La cap.III-Adresa unde urmeaza a se stabili noul domiciliu fiscal al contribuabilului, se completeaza noua adresa, respectiv numarul / data actului care reprezinta dovada spatiului comercial (contract de vanzare-cumparare, comodat, inchiriere, etc).
 
Referitor la inregistrarea contractului de comodat la organul fiscal, nu exista prevederi legale privind obligatia de inregistrare la organul fiscal. Odata cu schimbarea adresei, vechiul contract de comodat se anuleaza implicit, urmand a se intocmi un nou contract de comodat intre persoana fizica(CNP) si persoana fizica autorizata(CIF), pentru a dovedi sediul/domiciliul fiscal al persoanei fizice autorizata.
 
Noul contract de comodat se depune odata cu cererea/declaratia de mentiuni si vechiul certificat de inregistrare fiscala(in vederea anularii).
        
Cererea trebuie sa se refere la solicitarea anularii vechiului certificat de inregistrare fiscala si emiterea unui alt certificat de inregistrare fiscala care sa contina noul domiciliu fiscal al persoanei fizice autorizata. La cerere se ataseaza copia vechiului certificat de inregistrare fiscala, pentru a se identifica seria si numarul acestuia si noul contract de comodat ca si justificare a detinerii spatiului care va reprezenta domiciliul fiscal al persoanei fizice autorizata. (art 88 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare).
 
 Art 88“(1) Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
(2) in cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat.
(3) Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
(4) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator ori de cate ori contribuabilul/platitorul constata erori in declaratia de inregistrare fiscala.”
 
Dupa primirea cererii/d700 pe cale electronica, organul fiscal fiscal procedeaza in cel mai scurt timp la emiterea unui alt certificat de inregistrare fiscala si va notifica solicitantul in acest sens sa se prezinte fizic sa ridice noul certificat de la noul organul fiscal.
 
La ridicarea noului certificat, solicitantul trebuie sa inmaneze, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscal, in original.
 
Concluzie:
 
- se trimite cererea/D700, insotita de copia vechiului certificat de inregistrare fiscala prin care se solicita anularea acestuia si emiterea unui alt certificat de inregistrare fiscala care sa contina noua adresa a persoanei fizice. Se anexeaza si dovada detinerii spatiului(contractul de comodat).
- se ridica de la organul fiscal noul certificat, imediat ce se primeste notificare de la organul fiscal competent.
 
 
Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com

 

 


Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.67 din 12 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016