Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal.
Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala pe 2023, completat conform noilor modificari legislative! Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document! Veti avea un Registru impecabil, actualizat la nivelul anului 2023!
Supunem atentiei dvs. urmatoarea problema fiscala:
PFA Ionescu Alexandra, neplatitoare de TVA, detine in patrimoniu un mijloc fix achizitionat in luna decembrie 2021. Valoarea de intrare a mijlocului fix este 5.000 lei. In luna decembrie 2022 decide vanzarea acestui mijloc fix pentru pretul negociat de 3.000 lei. Valoarea amortizata pana in luna decembrie 2022 este 833,30 lei, iar valoarea ramasa neamorizata este 4.166,70 lei.
Solutia: Se vor stabili cheltuielile si veniturile care se vor inscrie in Registrul de evidenta fiscala generate de aceasta operatiune. Pentru livrarea mijlocului fix, PFA emite factura. Veniturile din vanzarea activelor reprezinta venituri impozabile.
In Registrul de evidenta fiscala se va inscrie:
- Venituri din cedarea activelor: 3.000 lei.
Scoaterea din evidenta a unui mijloc fix incomplet amortizat genereaza pentru PFA o cheltuiala care in principiu este o cheltuiala deductibila fiscal:
- Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = Valoare de intrare – valoare amortizata
- Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = 5.000 lei – 833,30 lei
- Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = 4.166,70 lei.
Insa, conform pct. 7 alin. (5) lit. o) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, este considerata cheltuiala deductibila valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si
limitata la nivelul venitului realizat din instrainare.
Astfel, in evidenta contabila, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe vor fi considerate cheltuieli deductibile limitat.
Venitul din cedarea activului este 3.000 lei.
Cheltuielile cu scoaterea din evidenta a mijlocului fix vandut sunt 4.166,70 lei, suma deductibila 3.000 lei si suma nedeductibila 1.166,70 lei.
Limitarea acestui cheltuieli la nivelul venitului din vanzare impune ca in Registrul de evidenta fiscala sa
se inscrie numai suma de 3.000 lei.
Din punct de vedere al rezultatului fiscal, impactul este nul.
Mai multe exemple de completare a Registrului de evidenta fiscala PFA gasiti AICI >>
Foto: pexels.com