Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Cum se ajusteaza TVA in cazul transferului de active


de Ana Tudor la 30 Dec. 2015 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se ajusteaza TVA in cazul transferului de active
Vom analiza in materialul urmator cazul unui transfer de afacere intre societatea A care transfera si societatea B care primeste. Societatea A are in propietate 2 cladiri (cladirea 1 - 100.000 lei si cladirea 2 - 300.000 lei).


Cladirea 1 este pusa in functiune in 2006 iar cladirea 2 in anul 2007. Cladirea 1 a fost modernizare in 2008 cu o valoare de peste 20% din valoarea totala. Cladirile au fost inchiriate catre o societate juridica in anul 2007. Contractul de inchiriere s-a desfasurat in perioada 2007-2015.

Facturarea chiriei s-a efectuat cu TVA (1924).

La data transferului (2015) cum se ajusteaza TVA pentru aceste cladiri in cazul in care factura de transfer de la societatea A la societatea B nu intra in sfera de operatiuni taxabile?

Raspunsul expetilor Rentrop&Straton:

Operatiunea prezentata de dvs. este un transfer de active. Totusi, pentru a incadra aceasta operatiune la transfer de active, trebuie sa analizati daca se  respecta urmatoarele conditii si cerinte reglementate la pct. 6 alin. (7) din normele de aplicare ale  art. 128 alin.(7).

Astfel, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, contractul intre societatea A si societatea B trebuie incheiat de asa maniera incat sa rezulte natura tranzactiei de transfer a activitatii de la cedent la cesionar. In acest context, trebuie retinut faptul ca incadrarea operatiunii la transfer de active nu este conditionata de existenta in obiectul de activitate al primitorului a  activitatii  transferate, aspect  pronuntat prin Hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-497/01 - Zita Modes.

Daca sunt  indeplinite conditiile pentru a considera operatiunea drept un transfer de active,  trebuie retinut in primul rand  faptul ca, nu se intocmeste factura pentru transferul de bunuri, chiar daca transferul se efectueaza prin vanzare.
          
Transferul partial sau integral de active trebuie evidentiat  intr-un document intocmit de catre cele doua societati participante. Documentul trebuie sa cuprinda  urmatoarele   informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:
- un numar de ordine secvential
- data emiterii documentului;
- data efectuarii  transferului;
- denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active. In acest moment, este recomandabil sa - vizualizati pe site anaf starea fiscala a partenerului din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
- descrierea detaliata a operatiunii;
valoarea transferului;

Factura se intocmeste doar pentru livrarea de bunuri, obligatie reglementata  in mod expres prin art. 155 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal.            

Valoarea transferului  de active nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa cod 394, nici la cedent, dar nici la cesionar.  

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca societatea A nu trebuie sa ajusteze suma TVA deductibila pentru care a exercitat  dreptul de deducere la momentul achizitiei sau  constructiei bunului imobil, dar nici la momentul modernizarii/transformarii constructiei.

Obligat la ajustarea TVA este societatea B ca primitor al  activelor, dar numai daca nu  este persoana inregistrata in scopuri de TVA, caz in care aceasta trebuie sa efectueze plata TVA rezultata din ajustarea sumei TVA aferente bunurilor preluate prin transfer. Daca este persoana inregistrata in scopuri de TVA, societatea B trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa de catre B numai daca utilizeaza bunurile pentru operatiuni scutite fara drept de deducere, de exemplu inchiriere conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.  
 
Daca este o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, beneficiarul transferului este obligat sa plateasca bugetului de stat suma TVA rezultata ca urmare a ajustarilor care trebuie efectuate in baza prevederilor  art. 149 din Codul fiscal. Aceasta obligatie este reglementata la pct. 6 alin. (8) din normele de aplicare ale art. 128 alin. (7)  "Persoana impozabila care este beneficiarul transferului prevazut la alin. (7) este considerata ca fiind succesorul cedentului, indiferent daca este inregistrata in scopuri de taxa sau nu".

Sursa: Portal Contabilitate
 


Autor: Ana Tudor

0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Intrebare antispam: 2 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016