In mod natural, afacerile de familie se concentreaza pe incluziune, longevitate, sustenabilitate si crestere, dar ceea ce le diferentiaza in mod clar fata de alte tipuri de organizatii de business - si ceea ce le ajuta probabil sa sustina succesul pe termen lung - este incluziunea semnificativa a femeilor la nivel executiv. Afacerile de familie se numara printre cele mai mari si mai durabile afaceri din economia globala, reusind sa se mentina inovatoare, flexibile, concentrate pe ceea ce fac si pe crestere timp de decenii, daca nu chiar de secole.
Acestea detin un procent mai mare de femei - din familie sau din afara acesteia - in echipa de conducere si in consiliul de administratie fata de oricare alt tip de companie.
Aceasta tendinta de promovare a femeilor a fost initial identificata intr-un raport publicat de EY si Kennesaw State University intitulat Staying power: how do family businesses create lasting success? Subiectul a fost aprofundat ulterior in studiul Women in leadership: the family business advantage, care acopera 25 dintre cele mai mari afaceri de familie prezente in 21 cele mai importante piete la nivel global. Sondajul care a stat la baza studiului a acoperit business-uri de familie care au inregistrat vanzari medii de 3,48 miliarde USD si detin un numar mediu de 12.000 angajati.
Printre cele mai importante concluzii privind afacerile de familie care sustin accesul femeilor in pozitii de conducere, se numara:
Aceste afaceri au, in medie,
cinci femei in echipa executiva si patru femei care sunt pregatite pentru preluarea unor pozitii de top management
Femeile reprezinta in medie
22% din echipa de top management a unei afaceri de familie
55% dintre aceste afaceri au cel putin
o femeie in consiliul de administratie
aproximativ
16% din pozitiile consiliilor de administratie sunt ocupate de femei – ceea ce inseamna mai mult de o femeie per consiliu
8% dintre consiliile de administratie au in componenta lor un procent de
50% sau mai mult femei
70% din afacerile de familie iau in considerare ca
urmatorul CEO sa fie o femeie, iar 30% iau foarte serios in calcul numirea unei
femei in fruntea companiei
Comparand datele care caracterizeaza afacerile de familie cu statisticile globale per ansamblu privind afacerile, diferentele sunt izbitoare. Participarea femeilor in echipele de top management s-a situat la 12,9% la sfarsitul lui 2013, iar procentul global de femei in pozitie de CEO a fost de 3,9%.
Continuand comparatia cu procentul de femei din consiliile de administratie ale corporatiilor, diferenta este impresionanta, deoarece procentul mediu la nivel global al femeilor in astfel de consilii atingea 12,7% la sfarsitul lui 2013. Este extrem de important de subliniat aici ca afacerile de familie sunt incluse in aproape toate statisticile globale despre femei implicate in afaceri, inclusiv in cele mentionate mai sus. Daca datele legate de afacerile de familie ar fi separate de afacerile de alt tip de la nivel global, cel mai probabil disparitatile ar fi si mai evidente.
"Intrucat multe dintre motivele pentru care femeile nu sunt numite in pozitii de conducere au la baza stereotipuri sociale – care sunt la randul lor reactii defensive ce confera un sentiment general de securitate – multe companii listate sau corporatii evita astfel de decizii, pe care actionarii le pot considera riscante sau mai putin conservative. De partea cealalta, afacerile de familie au libertatea de a alege oamenii care stau la varf, pe baza competentelor si a potentialului observat – aceasta fiind una dintre explicatiile pentru numarul mare de femei in pozitii de conducere din acest sector. Avand in vedere ca diversitatea la nivel de leadership este direct corelata cu niveluri superioare de engagement si cu o crestere mai sustenabila a veniturilor, cred ca afaceri ca acestea, care se bazeaza pe simt practic si gandire pragmatica in plasarea angajatilor de valoare, sunt cele care vor avea succes pe termen lung," explica Andreea Mihnea, HR Director, EY Romania.
Afacerile de familie promoveaza femeile in general, nu doar pe cele din cadrul familiei
Studiul arata ca afacerile de familie cred in valoarea femeilor in pozitii de conducere in general, deci inclusiv a femeilor care nu fac parte din familie. Companiile care au luat parte la studiu au, in medie, doar intre una si doua femei din cadrul familiei in pozitii de conducere, alaturi de un numar mediu de 3,5 femei din afara familiei pe astfel de pozitii. In plus, reprezentatii acestor afaceri au declarat ca pregatesc, in medie, un numar de patru femei pentru ocuparea pozitiilor de top management – dintre care, un membru al familiei si trei femei care nu fac parte din familie.
Impactul global al femeilor in management
Rezultatele studiului arata, de asemenea, ca instruirea mai multor femei pentru ocuparea de pozitii de top management permite afacerii sa-si stabileasca obiective mai mari de crestere, subliniind astfel accentul pe care il pun femeile pe cresterea pe termen lung si pe sustenabilitatea afacerii, mai degraba decat pe obiectivele de performanta pe termen scurt, cum ar fi acela al atingerii tintelor financiare trimestriale.
O formula pentru succesul afacerii
Studiul a identificat trei catalizatori care accelereaza ocuparea pozitiilor de conducere de catre femei, pe care multe dintre companiile studiate ii au in comun:
Modelele - Afacerile de familie care tind sa aiba femei in pozitii de conducere si in consiliul de administratie ofera, de fapt, modele de urmat pentru angajatele cu un nivel mai mic de senioritate, demonstrand astfel ca avansarea in cariera si asumarea unei pozitii de lider sunt posibile.
Strategia pe termen lung - Afacerile de familie tind sa gandeasca strategia afacerii pentru un orizont de timp mai indelungat. O astfel de gandire pe termen lung si longevitatea aferenta contribuie la erodarea prejudecatilor constiente si inconstiente, generandu-se astfel loc pentru femei in echipa de conducere.
Mediu incluziv - Afacerile de familie mentin un echilibru intre interesele familiei si nevoile afacerii prin accentul pus pe importanta coeziunii, incluziunii si angajamentului fata de bunastarea si avutia familiei si a business-ului de familie, deci inclusiv a angajatilor care nu sunt membri ai familiei. Este un mediu in care oamenii, nu doar profitul, conteaza si in care femeile reusesc sa se dezvolte.