Existenta conflictului legal intre prevederile Codului Fiscal si Normele Metodologice de aplicare privind reconsiderarea activitatii desfasurate de o persoana fizica independenta ( PFI ) este, de acum, de notorietate, este acceptata si mai ales a fost abordata intr-un sens constructiv, cel putin pana la proba contrarie, de catre autoritati.
TRECUTUL
Este legal, dar si moral ca, atata timp cat se admite existenta unui conflict legislativ evident si indiscutabil, nu contribuabilul trebuie sa fie victima lipsei de claritate legislativa.
Salutam intentia manifestata de autoritati, Guvern / Ministerul Finantelor Publice, de a anula eventuale obligatii istorice identificate de autoritatile fiscale, rezultand dintr-o interpretare abuziva a legislatiei cu privire la reconsiderarea unor activitati independente ca dependente in legatura cu
profesiile liberale (libere).
Asteptam ca textul de lege cu privire la anularea acestor obligatii fiscale sa fie nu doar promovat de Guvern, ci si sustinut atat de parlamentarii puterii cat si ai opozitiei, subiectul fiind unul de interes pentru un segment important al societatii civile, peste o jumatate de milion de persoane care se
constituie in motorul a ceea ce numim clasa de mijloc.
VIITORUL
Consideram o abordare corecta incercarea de definire in noul Cod Fiscal a activitatii independente, spre deosebire de vechiul Cod in care se definea activitatea dependenta intr-un mod abuziv, lasand mult prea multa libertate de interpretare autoritatilor fiscale.
Listarea unor criterii rezonabile de independenta si impunerea incadrarii in majoritatea criteriilor astfel identificate este o abordare principial corecta, DAR aplicabila exclusiv, in opinia noastra, persoanelor fizice autorizate ( PFA ) nu si persoanelor fizice independente (PFI).
De ce? Pentru ca PFI, adica membrii breslelor de profesii liberale desfasoara activitati de natura independenta prin insasi esenta lor atata timp cat respecta toate obligatiile impuse de apartenenta la breasla. Iar apartenenta la breasla este confirmata de structurile organizatorice ale respectivelor asociatii reglementate, de regula, prin lege.
In concluzie, prezumtia si deci regula, nu exceptia, trebuie sa fie ca activitatea desfasurata de PFI este independenta asa cum prezumtia trebuie sa fie ca autoritatile fiscale, care se prezinta la control sunt angajate ANAF, fara a trebui sa treaca printr–un set de criterii de reconfirmare a calitatii lor.
in acest sens, vrem sa completam incercarea de identificare in textul noului Cod Fiscal a conditiilor cumulative pe care le indeplinesc profesiile liberale:
- existenta si respectarea unui Statut ;
- existenta si respectarea unui Cod de Etica ;
- plata unei cotizatii fixe si / sau variabile ;
- investitia de bani si timp in programe obligatorii de pregatire
profesionala continua ;
- independenta totala in prestarea serviciilor ;
- incheierea unui contract si plata unei polite de asigurare civila
profesionala;
- asumarea raspunderii personale pentru activitatile prestate ;
- respectarea unor norme metodologice, standarde sau « bune practici « ;
- implicarea unui nivel de educatie superioara ;
- existenta unui organ de supraveghere din partea breslei in legatura cu respectarea calitatii serviciilor, identificarea conflictelor de interes si a concurentei neloiale etc.;
- mai presus de toate SERVIREA INTERESULUI PUBLIC.
Nu sunt oare cele de mai sus suficiente argumente juridice si faptice care sa demonstreze ca activitatea membrilor acestor bresle este esentialmente de natura independenta ? Raspunsul este DA si speram sa fie auzit de toti cei care au un rol de jucat nu numai in redactarea noului Cod Fiscal, dar si in protejarea valorilor specifice breslelor de profesii liberale.
EMILIAN RADU,
PRESEDINTELE
UNIUNII PROFESIILOR LIBERALE DIN ROMANIA