Situatia pe care o descriem mai jos, in care o PFA doreste sa achizitioneze marfa din Germania, dar furnizorul vinde doar catre persoane fizice, genereaza anumite complicatii fiscale.
Intrebare: "O PFA doreste sa achizitioneze marfa de pe un site de la o firma din Germania. Site-ul respectiv nu vinde decat catre persoane fizice, nu vinde catre persoane juridice. Cum poate face PFA intrarea pentru aceasta marfa, deoarece el doreste sa vanda aceste produse in Romania? Ar putea sa le cumpere pe persoana fizica si sa intocmeasca un borderou de achizitie? Este normal ca PFA sa achite persoanei fizice care este, de fapt, aceeasi cu PFA?"
Ca si abordare:
1. Achizitionarea pe persoana fizica si intocmirea unui borderou de achizitie:
Teoretic este posibil sa achizitionati pe persoana fizica si apoi sa introduci marfa in patrimoniul PFA-ului pe baza unui borderou de achizitie: In acest caz, PFA-ul poate intocmi un borderou de achizitie pentru a introduce marfa in evidenta sa contabila. Borderoul justifica intrarea marfii in gestiunea PFA-ului si poate fi folosit pentru achizitii de la persoane fizice.
Deoarece PFA-ul nu este o persoana juridica distincta, tranzactiile dintre persoana fizica si PFA nu pot fi considerate ca tranzactii intre doua entitati separate, ceea ce creeaza riscuri fiscale. Autoritatile fiscale pot considera astfel de tranzactii ca fiind fictive sau artificiale, mai ales daca sunt realizate cu scopul de a obtine avantaje fiscale, precum deducerea TVA-ului sau crearea de cheltuieli deductibile.
PFA si persoana fizica nu sunt entitati distincte, conform OUG 44/2008 si Codului Civil, iar tranzactiile intre acestea ar trebui sa fie bine justificate pentru a evita interpretarea fiscala nefavorabila.
Totusi, aceasta solutie poate ridica probleme din punct de vedere fiscal daca este interpretata ca o autocumparare. Din punct de vedere legal, persoana fizica si PFA-ul sunt aceeasi entitate, iar ANAF poate considera ca aceasta tranzactie este artificiala si realizata doar pentru a obtine deductibilitati fiscale.
In plus, s-ar putea considera, in cazul in care activitatea economica desfasurata de persoana fizica (vanzarea de pe site si vanzarea catre PFA ) este frecventa sau are un caracter continuu si nu este inclusa in obiectul de activitate al PFA-ului, ca acea activitate ar trebui sa fie parte din PFA sau sa fie supusa unei alte forme de organizare fiscala. In acest caz, autoritatile fiscale ar putea recalifica veniturile obtinute si impune taxele si impozitele corespunzatoare.
2. Decontarea achizitiei direct catre PFA:
O alta optiune este ca PFA-ul sa deconteze direct factura, chiar daca aceasta este emisa pe numele persoanei fizice. In acest caz, puteti intocmi un referat justificativ in care explicati ca marfa a fost achizitionata pe numele persoanei fizice deoarece furnizorul din Germania nu emite facturi catre persoane juridice. Referatul in cauza ar trebui sa documenteze clar ca bunurile sunt utilizate exclusiv pentru activitatea economica a PFA-ului si sa se justifice faptul ca nu exista alti furnizori care sa ofere produse similare catre entitati juridice si ca bunurile achizitionate sunt esentiale pentru desfasurarea activitatii PFA-ului.
Art. 68 alin. 4 din Codul fiscal prevede:
(4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite; (...)
j) sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;
Astfel, desi factura este emisa pe numele persoanei fizice, justificarea documentata (in special in cazul marfurilor unicat) poate fi un argument acceptabil in fata autoritatilor fiscale, cu conditia ca aceasta activitate sa nu fie una de rutina, cu caracter de continuitate.
In concluzie,
solutia cea mai viabila este decontarea directa, justificata prin documente clare, si folosirea acestor solutii doar in cazuri exceptionale, pentru a preveni recalificarea veniturilor de catre autoritatile fiscale.
Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com