Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Analiza documentara vs. inspectia fiscala: Ce trebuie sa stiti


de Redactia PortalPFA la 27 Aug. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza documentara vs. inspectia fiscala: Ce trebuie sa stiti
Inspectia fiscala sau controlul fiscal sunt diferite de analiza documentara. Urmatorul studiu de caz evidentiaza aspectele cheie pe care orice societate trebuie sa le cunoasca pentru a se conforma cerintelor legale.


Analiza documentara vs. inspectia fiscala: Ce trebuie sa stiti?


O inspectie fiscala partiala, inceputa strict cu privire la anumite obligatii fiscale (de exemplu, referitoare la TVA sau contributii sociale), poate deveni, pe parcurs, o inspectie generala, in cadrul careia se vor analiza toate obligatiile fiscale ale unui contribuabil, sau poate ramane o inspectie partiala, dar care sa cuprinda si alte obligatii fiscale verificate decat cele initiale. Aceasta se realizeaza prin intermediul extinderii inspectiei fiscale, caz in care va fi necesara emiterea si comunicarea unui nou aviz de inspectie fiscala pentru perioada/obligatiile fiscale pentru care a fost extinsa inspectia fiscala.

Analiza documentara este o metoda de lucru utilizata de regula in cazul controlului fiscal, intr- o etapa distincta a procesului de control.

Verificare documentara din partea organelor de control - studiu de caz

Intrebare: "Avem declansata pe firma o verificare documentara, care s-a manifestat printr-o adresa in care suntem informati ca suntem verificati documentar si ni se solicita documente pentru o perioada de 3 ani. Din tipul documentelor cerute, am dedus ca este vorba de TVA.

Verificarea documentara este echivalenta cu inspectia fiscala, doar ca se desfasoara de la distanta? Cat timp poate dura? La final, ne vor rambursa TVA? Noi nu am bifat ca dorim rambursarea TVA in D300. Aceeasi perioada de trei ani va putea fi ulterior verificata si prin inspectie fiscala?"

Raspuns: Firma nu este supusa inspectiei fiscale, ci doar a unei verificari documentare in contextul identificarii unei situatii de risc fiscal.

In niciun caz nu vi se ramburseaza tva-ul de recuperat daca nu ati bifat ca doriti acest lucru.

Ce presupune inspectia fiscala 

Inspectia fiscala este o procedura mai ampla, se comunica mai intai avizul de inspectie fiscala si se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

Astfel, dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

Termenul de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.

Selectarea in concret a perioadelor care vor fi supuse inspectiei fiscale, perioade care trebuie sa se incadreze in termenul de prescriptie de 5 ani, se efectueaza de organul fiscal in functie de riscul fiscal identificat.

Data inceperii inspectiei fiscale este data mentionata in registrul unic de control, daca exista obligatia tinerii acestuia si inspectia se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului.

In cazul contribuabilului/platitorului care nu tine sau nu prezinta organului de inspectie fiscala registrul unic de control, aceasta data se inscrie intr-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal de constatare se semneaza de catre organul de inspectie fiscala si de catre contribuabil/platitor si se inregistreaza la registratura contribuabilului/platitorului ori de cate ori exista o astfel de registratura.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului si nu poate incepe in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data prevazuta in aviz, contribuabilul/platitorul este instiintat, in scris, asupra noii date de incepere a inspectiei fiscale.

In cazul in care inspectia fiscala se desfasoara la sediul organului de inspectie fiscala, data inceperii inspectiei fiscale este data prevazuta in aviz. Daca inspectia fiscala nu poate incepe la data prevazuta in aviz, cel tarziu la data implinirii acesteia, contribuabilul/platitorul este instiintat, in scris, asupra noii date de incepere a inspectiei fiscale.

Data incheierii inspectiei fiscale este data programata pentru discutia finala cu contribuabilul/platitorul sau data notificarii de catre contribuabil/platitor ca renunta la acest drept. In cazul in care, pentru discutia finala, sunt programate doua date alternative, in functie de disponibilitatea contribuabilului/platitorului, va fi considerata data incheierii inspectiei fiscale cea la care contribuabilul/platitorul se prezinta pentru discutia finala. In cazul in care contribuabilul/platitorul nu se prezinta la niciuna dintre date, dar nici nu notifica renuntarea, cea de-a doua data (mai tarzie) va fi considerata data incheierii inspectiei fiscale.

Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala, in functie de obiectivele inspectiei, si nu poate fi mai mare de:

(i) 180 de zile pentru contribuabilii mari, pentru contribuabilii/platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime, precum si pentru contribuabilii nerezidenti;
(ii) 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
(iii) 45 de zile pentru ceilalti contribuabili.

Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, la sediul organului de inspectie fiscala.

Din initiativa organului de inspectie fiscala sau la solicitarea motivata a contribuabilului/platitorului, inspectia fiscala se poate desfasura in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului sau la domiciliul/sediul persoanei care ii acorda asistenta de specialitate sau juridica, daca domiciliul acestei persoane reprezinta si sediul sau profesional. Cererea contribuabilului/platitorului se solutioneaza in termen de maximum 3 zile de la inregistrare. In cazul in care cererea nu este solutionata in termenul de 3 zile, aceasta se considera acceptata tacit.

In prezent dvs. sunteti, asadar, intr-o procedura de analiza a documentelor.

Baza legala - CAPITOLUL V din Codul de procedura fiscala:

Verificarea documentara

Art. 148. - Sfera si obiectul verificarii documentare

(1) Pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara.

(2) Verificarea documentara consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.

(3) Verificarea documentara se efectueaza de catre organele de inspectie fiscala, organele de control antifrauda fiscala si organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale potrivit art. 138 alin. (3).

(4) Prevederile art. 138 alin. (2) lit. a) si c) si dispozitiile legale prevazute in ordinul presedintelui ANAF emis in temeiul art. 138 alin. (3) se aplica in mod corespunzator si in cazul verificarii documentare.

(5) Organele de control antifrauda fiscala au competenta in efectuarea verificarii documentare pe intreg teritoriul tarii.

Art. 1481. - Reguli privind verificarea documentara

(1) Verificarea documentara se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

(2) Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificarii documentare se efectueaza de organul fiscal competent in functie de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificarii documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile.

(3) Operatiunile si documentele ce sunt supuse verificarii documentare se selecteaza de organul fiscal competent a efectua controlul. Pot face obiectul verificarii documentare una sau mai multe operatiuni realizate intr-o perioada determinata, dupa caz.

(4) In cadrul verificarii documentare efectuate de catre organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale se utilizeaza metodele indirecte de stabilire a veniturilor, prevazute la art. 138 alin. (9).

(5) In cadrul verificarii documentare, comunicarile intre organul de control si contribuabil/platitor se pot realiza in conditiile art. 79.

Art. 149. - Rezultatul verificarii documentare
(1) In situatia in care, ca urmare a verificarii documentare, organul fiscal constata diferente fata de creantele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile si/sau informatiile in legatura cu acestea declarate de contribuabil/platitor, acesta instiinteaza contribuabilul/platitorul despre constatarile efectuate. Odata cu instiintarea, organul fiscal solicita documentele si explicatiile scrise pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le prezinte in vederea clarificarii situatiei fiscale.

(2) In cazul in care documentele solicitate potrivit alin. (1) nu au fost prezentate de contribuabil/platitor in termen de 30 de zile de la comunicarea instiintarii sau documentele prezentate confirma diferentele identificate de organul fiscal si/sau sunt incorecte sau incomplete, organul fiscal stabileste diferentele de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale, dupa caz. La solicitarea contribuabilului/platitorului, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor.
(3) Decizia de impunere prevazuta la alin. (2) este o decizie sub rezerva verificarii ulterioare.

(4) Decizia de impunere emisa in conditiile prezentului articol fara audierea contribuabilului/platitorului este nula, cu exceptia cazului in care contribuabilul/platitorul notifica organul fiscal, in scris, ca renunta la audiere.

(5) Audierea contribuabilului/platitorului se efectueaza potrivit art. 9 alin. (1) si (3) - (5). Persoana are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucratoare, pentru motive justificate, cu acordul conducatorului organului de control fiscal.

(6) Decizia prevazuta la alin. (2) se emite in termen de cel mult 25 de zile lucratoare de la data audierii contribuabilului/platitorului si se comunica in conditiile art. 47.

Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x

Intrebare antispam: 1 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016