de Victor Achim la 11 Aug. 2017
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
"Anticipam ca masura va cauza blocaje operationale majore in activitatea tuturor partilor implicate - companii, care in faza initiala vor trebui sa efectueze toate demersurile necesare implementarii noului sistem, unitati ale trezoreriei statului, care vor fi asaltate de un numar foarte mare de cereri privind conturile de TVA, precum si ANAF care va trebui sa aprobe toate solicitarile de transfer din contul de TVA in contul curent.
Membrii CDR nu sustin implementarea acestui sistem, anticipand blocaje majore in activitatea companiilor si a autoritatilor, fara existenta unui efect real asupra evaziunii fiscale rezultate din nedeclararea veniturilor in domenii cunoscute a avea risc fiscal ridicat, dar cu costuri semnificative pentru contribuabilii onesti.
CDR considera necesara consultarea in prealabil a Comisiei Europene, precum si intocmirea unui studiu care sa evidentieze impactul asupra evaziunii fiscale si costurile pentru mediul de afaceri. Implementarea cu caracter obligatoriu a sistemului la nivelul tuturor contribuabililor intr-un termen extrem de redus - mai putin de o luna - va conduce la consecinte extrem de grave pentru economia Romaniei", se mentioneaza intr-un comunicat al CDR citat de Agerpres.
Aceeasi sursa atrage atentia ca pentru combaterea evaziunii, ar trebui dezvoltate si implementate de urgenta masuri care si-au dovedit eficienta in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Dosarul Standard de Audit pentru taxe, obligativitatea utilizarii unui software certificat pentru facturare, mentinerea unei baze de date pentru monitorizarea centralizata a TVA
Mediul de afaceri atrage atentia ca implementarea unui astfel de sistem "peste noapte", fara timp de pregatire si in lipsa unei analize de impact, va avea efecte majore la nivelul companiilor ce activeaza in Romania si isi platesc corect impozitele. Conform proiectului de ordonanta, sistemul privind plata defalcata a TVA se va aplica optional incepand cu 1 septembrie 2017, urmand a fi obligatoriu incepand cu 1 octombrie 2017.
"Noul sistem privind plata defalcata a TVA, in primul rand va genera dificultati majore de flux de numerar, cu consecinta necesitatii atragerii unor noi surse de finantare, sau, in cazuri nefericite, chiar cu intrarea in insolventa a agentilor economici onesti.
In plus, odata cu aplicarea sistemului se intentioneaza aplicarea unor sanctiuni considerabile (amenzi in valoare de 10% - 50% din valoarea TVA nevirata in contul furnizorului/prestatorului), chiar si in situatia unor plati facute din greseala in alte conturi decat conturile dedicate de TVA. Cu toate ca in nota de fundamentare a proiectului de ordonanta noul mecanism este prezentat ca o masura de combatere a evaziunii fiscale, plata cu intarziere sau neplata la bugetul de stat a TVA declarata de un contribuabil nu constituie evaziune fiscala, conform legii. Mai mult, pentru combaterea situatiilor privind neachitarea sumelor de TVA la termen sunt deja aplicate masuri penalizatoare prin Codul de procedura fiscala, precum impunerea dobanzilor si penalitatilor de intarziere sau masuri asiguratorii. Ca atare, evaziunea fiscala din domeniile cu risc fiscal ridicat de nedeclarare a veniturilor nu va fi combatuta de noul sistem de plata defalcata a TVA", citeaza Agerpres sursa amintita.
Totodata, CDR atentioneaza si cu privire la faptul ca o astfel de masura prin care sunt indisponibilizate sumele de TVA, prin limitarea scopului pentru care pot fi folosite si, deci, a dreptului de dispozitie asupra acestora, reprezinta "o ingerinta asupra dreptului de proprietate al firmelor", ceea ce ridica probleme de constitutionalitate a acestor masuri.
Mai mult, implementarea unui asemenea sistem in forma propusa atrage anumite consecinte si obligatii din prisma dreptului comunitar. Astfel, pe de o parte, impunerea in sarcina contribuabililor nerezidenti inregistrati in scopuri de TVA in Romania a unei obligatii de a deschide un cont bancar in Romania si indisponibilizarea unor sume de bani in aceste conturi duce la o incalcare a liberei circulatii a capitalului intre state membre ale Uniunii Europene, iar pe de alta parte, limitarea scopului in care pot fi utilizate sumele de TVA colectata si implicit a dreptului de dispozitie asupra acestora, poate atrage necesitatea obtinerii unei aprobari din partea Comisiei Europene.
"Mai mult decat atat, o asemenea masura nu a fost implementata in niciun alt stat membru al Uniunii Europene, sisteme similare fiind propuse sau implementate doar optional sau doar pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat, fapt ce este documentat prin studii concludente (ex in Italia se aplica un sistem similar pentru sectorul public)", spun oamenii de afaceri.
Nu in ultimul rand, contrar celor mentionate in proiectul de ordonanta, acest sistem nu vine in ajutorul contribuabililor onesti, ci dimpotriva, le creeaza costuri, obligatii si sarcini suplimentare legate de adaptarea sistemelor IT si a programelor de contabilitate, actualizarea bazelor de date, modificarea procedurilor interne de lucru, dezvoltarea de noi sisteme de plata si monitorizarea platilor si transferurile, comisioane bancare suplimentare generate de dublarea tranzactiilor, costuri de personal suplimentare.
O masura alternativa, spun reprezentantii CDR, ar fi implementarea acestui sistem ca proiect pilot numai in anumite sectoare de activitate (conform modelului Italiei) care implica un grad ridicat de evaziune fiscala sau neconformare in ceea ce priveste plata la timp a TVA la bugetul de stat, cu posibilitatea extinderii in cazul in care se dovedeste eficienta sistemului.
Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei este o initiativa privata, apolitica, construita ca un acord de colaborare prin participarea colectiva a membrilor sai. Membrii Coalitiei contribuie voluntar cu resursele si expertiza necesara formularii unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Coalitia reuneste in total 45 de organizatii si membri asociati.
CDR isi desfasoara activitatea incepand cu anul 2013, prin intermediul a 13 grupuri de lucru specializate pe urmatoarele domenii de activitate: Agricultura, Antreprenoriat, Educatie, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Infrastructura, IT&C, Mediu, Munca, Sanatate, Servicii Financiare si Turism. Grupurile de lucru sunt formate din profesionisti si personalitati cheie din mediul de afaceri, care reprezinta atat capitalul autohton, cat si cel strain. Grupurile de lucru sunt concepute sa ofere sprijin si asistenta de specialitate ministrilor de resort in special pentru formularea de politici publice care contribuie la cresterea competitivitatii economiei romanesti.
Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!
Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit
Cele mai citite stiri
Ultimele comentarii