Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Contabilitatea in partida simpla: 12 aspecte importante de retinut


de Redactia PortalPFA la 06 Iun. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilitatea in partida simpla: 12 aspecte importante de retinut
Conform Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla din 17.02.2015, persoanele care desfasoara activitati independente si care au obligatia tinerii contabilitatii conform prezentelor reglementari sunt persoanele care obtin venituri din:


– activitati economice (persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale);
– profesii libere (medici, avocati, notari, auditori financiari, consultanti fiscali, experti contabili, arhitecti si alte profesii reglementate);
– drepturi de proprietate intelectuala (in conditiile in care opteaza pentru determinarea venitului net in sistem real);

Dispozitii generale privind tinerea contabilitatii in partida simpla - 12 aspecte de avut in vedere

1. In primul rand, contabilitatea in partida simpla reprezinta ansamblul registrelor si documentelor financiar-contabile, legal reglementate, care servesc la evidentierea in contabilitate, in mod cronologic si sistematic, a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative.

2. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza formularele financiar-contabile prevazute in Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla din 17.02.2015 sau numai o parte din acestea, in functie de elementele specifice activitatii desfasurate, astfel incat acestea sa permita determinarea informatiilor necesare pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia in vigoare.

3. In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu completarile ulterioare. In acest caz, elementele referitoare la conturi, debit, credit, semnaturi de aprobare, avizare, precum si alte elemente similare nu se completeaza.

4. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot folosi si alte formulare prevazute in mod expres de acte normative care reglementeaza activitati economice specifice (agricultura, exploatarea masei lemnoase, jocuri de noroc etc.).

5. Formularele financiar-contabile pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

6. In conditiile utilizarii sistemelor informatice, trebuie sa fie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar-contabil, prevazute de Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2.634/2015, cu completarile ulterioare.

7. Factura se intocmeste, se utilizeaza, se corecteaza, se reconstituie (in cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii) si se arhiveaza in conformitate cu prevederile Codului fiscal.

8. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.

9. Inventarierea cuprinde toate elementele de natura activelor si datoriilor care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla si se face cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

10. Elementele patrimoniale sunt bunurile si drepturile care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla.

Acestea cuprind: imobilizari corporale (mijloace fixe), stocuri si imobilizari necorporale, respectiv programe informatice, brevete, licente, marci comerciale, drepturi si active similare.

11. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla nu intocmesc situatii financiare anuale.

12. Obligatiile fiscale ale contribuabililor care isi desfasoara activitatile economice ca persoane fizice autorizate si ca titulari ai unor intreprinderi individuale sau familiale se calculeaza diferit, in functie de modul in care este determinat venitul net anual: in sistem real sau pe baza normelor de venit.

Atentie! Nu orice persoana fizica autorizata poate sa aleaga determinarea venitului net pe baza de norma de venit, ci numai cele care au codurile CAEN corespunzatoare (Clasificarea activitatilor din economia nationala, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica). Aceste coduri sunt specificate in Ordinul nr. 925/2017, emis de Ministerul Finantelor.

Ordinul nr. 925/2017 aproba Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabili din productie, comert si prestari de servicii in vederea realizarii de venituri.
Contribuabilii, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.

Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Reglementarea plafonului de 25.000 euro o gasim in O.G. nr. 16/2022, iar termenul de intrare in vigoare a prevederilor pentru schimbarea plafonului se va face incepand cu veniturile aferente lui 2023.

Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari.

Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente sunt: libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de lucru si a locului de desfasurare a activitatii, riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul, activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti, activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

Asadar, in situatia in care activitatea se desfasoara cu regularitate, in mod continuu, pe cont propriu si urmarind obtinerea de venituri si sunt intrunite criteriile unei activitati independente, sunt aplicabile prevederile Cap. II „Venituri din activitati independente” din Titlul IV – „Impozitul pe venit” din Codul fiscal.

Cum sa tii contabilitatea in partida simpla

Iti oferim acum cel mai nou instrument practic – Contabilitatea in partida simpla – lucrarea digitala pe stick de memorie! Fara a pretinde posesia de notiuni elaborate de contabilitate, iti ofera acum sprijinul in simplificarea procesului de evidenta financiara prin utilizarea contabilitatii in partida simpla. Ai acum un ghid practic, de tinere pas cu pas a contabilitatii in partida simpla. Iti asigura:
- concordanta cu legea - cunoasterea cerintelor legislative privind pastrarea evidentelor de contabilitate in partida simpla;
- siguranta - corectitudinea fiecarei operatiuni;
- eficienta - cunoasterea rapida a operatiunilor de efectuat pas cu pas, exemplificate prin modele concrete de aplicare a legii;
- „scurtaturi” verificate pentru economia de timp si energie;
- protectia impotriva omisiunilor, erorilor sau a intarzierilor atat de aspru taxate de lege;
- bani economisiti, bani salvati

Comanda acum ghidul practic pentru aplicarea pas cu pas a contabilitatii in partida simpla >>

Foto: pexels.com

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 3 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri


Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016