Potrivit art. 2 alin. a din O.M.F.P. 170/2015 cu completarile si modificarile ulterioare, persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obtinut din urmatoarele surse: activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, au obligatia organizarii contabilitatii in partida simpla.
Creante neincasate PFA: cum le scoatem din evidenta contabila
Pornim de la urmatoarea intrebare: "Scoaterea din evidenta contabila a creantelor neincasate de la clienti are vreun impact fiscal la un PFA platitor de impozit pe venituri din activitati independente? Mentionam ca este vorba despre clienti care nu sunt in faliment/lichidare, ci pur si simplu nu recunosc aceste datorii si nu vor sa le plateasca si se decide ca nu se doreste actionarea in judecata pentru recuperare, ci sa fie scoase din evidenta."
In cazul evidentei in partida simpla, venitul impozabil se determina ca diferenta intre incasari si plati (intre veniturile impozabile si cheltuielile deductibile).
Contabilitatea PFA este in partida simpla si anularea creantei nu reprezinta o incasare. Astfel, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente
sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.
Pentru PFA -uri, in cazul pierderilor inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate exista avantajul recunoasterii veniturilor si cheltuielilor la momentul incasarii, respectiv platii, PFA-urile nu se regasesc in situatia de a isi corecta venitul inregistrat la data emiterii unei facturi, factura care ulterior nu este incasata datorita motivelor pe care le-ati enumarat dvs.
Economiseste timp, bani si energie! Metoda sigura si eficienta pentru simplificarea evidentei fiscal-contabile si respectarea legii: contabilitatea in partida simpla!
Astfel, la scoaterea din evidenta contabila a creantelor neachitate, respectiv la data incheierii documentului cu privire la renuntarea la incasarea acestora, trebuie sa colectati TVA, daca sunteti platitor de TVA, conform prevederilor Codului fiscal, pe care le redam in continuare:
- prin incasarea contravalorii livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii se intelege orice modalitate prin care furnizorul/prestatorul obtine contrapartida pentru aceste operatiuni de la beneficiarul sau ori de la un tert, precum plata in bani, plata in natura, compensarea, cesiunea de creante, utilizarea unor instrumente de plata.
Conform art. 68 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal in venitul brut impozabil sunt incluse si veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta. Prin urmare, sumele din facturi pentru care s-a renuntat la incasare vor fi luate in calculul venitului brut anual impozabil al PFA, chiar daca nu au fost incasate.
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Autor:
Redactia PortalPFARedactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.