Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Cum se inchide un PFA: procedura completa de incetare a activitatii


de Redactia PortalPFA la 11 Mai. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se inchide un PFA: procedura completa de incetare a activitatii
Te intrebi cum se inchide un PFA si care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurga? Pentru radierea PFA-ului exista o procedura care poate da batai de cap oricarei persoane fizice autorizate daca nu cunoaste toate detaliile.


Asadar, in cazul in care o PFA doreste sa suspende sau sa lichideze (sa inchida) activitatea ca urmare a rezultatelor nereusite, trebuie sa cunoasca pasii procedurii prevazute in legislatia tarii.
 
Drept exemplu luam o PFA platitoare de TVA, care nu doreste rambursarea, si care a mai avut activitatea suspendata. Iata indrumarile oferite de specialistul nostru in ceea ce priveste procedura de incetare a activitatii PFA, dar si alte informatii utile. 
 

Cum se inchide un PFA - procedura completa: raspunsul specialistului

Potrivit art. 159 alin. (1) (3) din Ordinul ministrului justitiei nr. 2.594/C/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, (1) Intreruperea temporara a activitatii unei societati nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii mentiunii in registrul comertului si instiintarii organelor fiscale.
 
(2) La cererea pentru inregistrarea mentiunii se ataseaza hotararea adunarii generale sau, dupa caz, decizia asociatului unic, declaratia-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social sau la sediile secundare ori in afara acestora activitatile declarate o perioada de maximum 3 ani si dovada privind plata tarifului legal de publicitate si, dupa caz, a tarifului postal, in original sau in copie certificata de parte.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator in cazul intreruperii temporare a activitatii persoanei fizice autorizate si intreprinderii individuale sau familiale.
 
Astfel, suspendarea activitatii unei PFA se poate dispune pe maxim 3 ani de zile, iar acest termen nu se poate depasi. Activitatea se poate suspenda si pentru mai putin de 3 ani de mai multe ori, dar insumate perioadele nu pot depasi acest termen (de 3 ani).
 
Referitor la incetarea activitatii, persoana fizica va depune la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC):
 
1. Cererea de inregistrare - formular, bifata in dreptul la pct. II radiere si la pct. 7.6. pentru motivul radierii;
2. Dupa caz, documentul care atesta motivul radierii;
3. Daca este cazul, dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
4. Certificatul de inregistrare si certificatul constatator de autorizare (original).
 
Informatiile necesare radierii PFA de la ONRC se gasesc accesand urmatorul link.
 
La ANAF, potrivit art. 90 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala potrivit art. 81 si 82 trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia.
 
Astfel, in termen de 30 de zile de la incetarea activitatii, exista obligatia depunerii formularului 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, aprobat prin OMFP nr. 3725/2017, insotit de certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii.
 
Din punct de vedere al Declaratiei unice, potrivit art. 120 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
 
Astfel, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, pentru actualizarea situatie fiscale.
 
Prin urmare, trebuia depusa Declaratia unica in termen de 30 de zile de la data incetarii activitatii, pentru declararea venitului net estimat recalculat pana la data incetarii activitatii, aferent anului 2021, in vederea recalcularii platilor anticipate de impozit si contributii pentru anul 2021, in care se bifeaza, la capitolul II. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE ESTIMATE/ NORMA DE VENIT A SE REALIZA IN ROMANIA SI CONTRIBUTIILE SOCIALE DATORATE IN ANUL 2021 Declaratie rectificativa privind Capitolul II.
 
In anul 2022, pana la data de 25 mai, se va depune Declaratia unica, insa se va completa Captitolului I pentru venitul efectiv realizat in anul 2021, deoarece, este posibil, ca dupa incetarea activitatii, PFA sa mai incaseze sume de bani aferente unor lucrari prestate pana la incetarea activitatii, iar aceste incasari (chiar daca sunt efectuate dupa incetarea activitatii) intra in venitul brut impozabil.
 

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 3.82 din 117 voturi

x

Intrebare antispam: 4 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016