Termenul limita pentru depunerea declaratiei 212 se apropie cu pasi repezi. Nedepunerea Declaratiei unice atrage anumite riscuri asupra contribuabililor pe care este indicat sa le cunosti din timp.
Exista reglementate doua proceduri aplicabile de catre ANAF in cazul nedepunerii Declaratiei unice sau depunerii cu date inexacte:
– Prima procedura vizeaza persoanele care n-au depus deloc Declaratia unica si despre care reprezentantii ANAF afla ca au obtinut venituri sau ca e posibil sa fi obtinut venituri si permite impunerea din oficiu pe impozitul pe venit.
– A doua procedura se refera la persoanele care, desi au depus Declaratia unica, au precizat ca nu vor datora CAS si CASS si, ulterior, au depasit pragul de venituri ce obliga la plata contributiilor, dar n-au platit conform situatiei reale.
Declaratia unica: 27 mai este termenul limita de depunere
Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.862/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial nr. 897 din 06.11.2019 (cu modificarile introduse de Ordinul nr. 1.251/2021).
Ghidul "Declaratia unica in 2024" va este extrem de necesar! Completarea Declaratiei unice fara un ajutor profesionist poate fi destul de dificila, in special in situatiile complexe, in care exista mai multe tipuri si surse de venit. In plus, si instructiunile de completare pot fi destul de greu de urmarit si chiar insuficiente pentru un contribuabil care nu are cunostinte solide de fiscalitate.
Sunt in sfera acestei proceduri urmatoarele categorii de venituri:
a) activitati independente pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
b) drepturi de proprietate intelectuala pentru care venitul net se stabileste in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, altele decat cele pentru care impozitul se retine la sursa;
c) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
d) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria este exprimata in lei si pentru care nu s-a exercitat optiunea pentru stabilirea venitului net anual in sistem real;
e) activitati agricole pentru care venitul net se stabileste in sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
f) silvicultura si/sau piscicultura;
g) cedarea folosintei bunurilor pentru care venitul net se stabileste pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, pentru care chiria este exprimata in lei, in conditiile derularii contractului de inchiriere in anul de impunere;
h) activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
i) cedarea folosintei bunurilor calificate in categoria venituri din activitati independente, impuse pe baza normelor de venit, in conditiile continuarii activitatii in anul de impunere;
j) transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
k) venituri din activitati agricole pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit;
l) venituri din strainatate pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.
m) indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1), (11) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu modificarile ulterioare, pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii;
n) indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care exista obligatia depunerii declaratiei de impunere, potrivit legii.
Potrivit procedurii, in baza informatiilor avute de autoritatea fiscala in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal pentru depunerea declaratiei unice de impozit pe venit se vor intocmi listele cu persoanele fizice ce nu au indeplinit obligatia depunerii declaratiei unice.
In termen de 15 zile de la momentul in care listele cu persoanele fizice ce nu si-au depus declaratia sunt finalizate, vor fi notificate acele persoane in scopul depunerii declaratiei unice.
Daca au trecut alte 15 zile de la notificarea contribuabilului, iar acesta nu a depus Declaratia unica privind veniturile realizate, autoritatea fiscala va trece la stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata. In stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, autoritatea fiscala ia in considerare diverse informatii fiscale, cum sunt:
- informatii din alte declaratii fiscale depuse anterior;
- decizii de impunere generate de inspectii fiscale anterioare;
- informatii de la terti;
- estimari privind activitati efectuate in conditii similare de alti contribuabili:
- normele de venit adoptate prin transe de venit.
Avand aceste informatii, autoritatea fiscala emite formularul 256, decizie de impunere din oficiu, decizie pe care o comunica contribuabilului.
Desigur, in baza acestei decizii de impunere se poate incepe executarea silit.
Contribuabilul are dreptul ca in termen de 60 de zile sa depuna declaratia unica cu impozitul pe venit, conform situatiei personale, in termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu.
In acest caz se anuleaza decizia de impunere din oficiu. In cazul in care contribuabilul nu-si exercita dreptul de depunere a declaratiei unice, decizia de impunere din oficiu ramane cu titlu executoriu.
Foto: pexels.com