Gestionarea corecta a decontarilor este vitala pentru succesul si stabilitatea financiara a unei afaceri. Desi la prima vedere decontarile pot parea un element simplu al gestionarii financiare, ele implica o serie de aspecte complexe.
Lucrarea
Decontarile de la A la Z are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari:
- Decontari cu asociatii, privind capitalul, dividendele
- Decontari cu societati afiliate
- Decontari ale operatiunilor in curs de clarificare
- Decontari cu tertii ... etc.
Lucrarea contine informatii 100% practice, insotite de explicatii amanuntite, temeiuri legale si studii de caz.
Lucrarea contine informatii complete despre contabilitatea decontarilor:
Decontari cu asociatii (privind capitalul, dividendele)
Decontari prin conturile la banci (incasari cu cardul, decontarea obligatiilor la stat)
Decontari cu societati afiliate (creditari, dividende, alte operatiuni)
Decontari cu tertii (sume achitate in contul altor persoane – facturi de decontare)
Decontari din operatiuni in participatie
Decontari: 5 tipuri de operatiuni care pun probleme in practica
1. Decontarea prin compensare
Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor de plata reciproce intre doi participanti la tranzactie. In lucrare gasiti explicatii detaliate privind procedura corecta si documentele justificative care trebuie intocmite pentru ca acesta operatiune sa fie evidentiata corect in contabilitate, pentru diferite tipuri de compensari:
- compensari cu persoane fizice
- compensari cu parteneri nerezidenti
- compensari cu o alta societate din Romania
Toate informatiile sunt argumentate cu temeiuri legale din principalele acte normative in domeniu: OUG 77/1999, OUG 22/2016, Legea 155/2017, HG 773/2019. Atentie, nu mai exista ordine de compensare cartonate si nici nu mai este prevazuta o valoare limita a facturilor ce pot fi compensate liber!
2. Darea in plata in contul dividendelor
Potrivit principiului necompensarii, prevazut la punctul 56 din OMFP 1802/2014, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Darea in plata nu reprezinta o simpla compensare, ci vor fi recunoscute veniturile din vanzarea bunului.
...detalii click aici >>
3. Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
La “alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
Daca la cheltuieli sociale este mentionat, de exemplu, un abonament la sala de sport, el se va impozita oricum ca avantaj in natura, devine venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
4. Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al TVA-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
Deci nu se pot emite facturi de rate, fiind necesar sa se colecteze TVA si sa se recunoasca intreg venitul inca de la inceput, chiar daca plata nu s-a efectuat integral si chiar daca vanzatorul pastreaza dreptul de proprietate din punct de vedere juridic.
5. Decontarile din operatiuni in participatie
Asocierile in participatie sunt frecvente si este imposibil ca in activitatea dvs. profesionala sa nu va intalniti cu ele. Ele au loc atunci cand o societate comerciala acorda altei societati o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.
...detalii click aici >>
Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul din asociati, conform prevederilor contractului de asociere, la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi fiind transmise pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Foto: pexels.com