Ai nelamuriri despre evidenta de gestiune la PFI In activitatea de comert cu amanuntul exista anumite aspecte legislative care trebuie indeplinite, cum ar fi inventarierea patrimoniului.
Analizam cazul unei PFA care are o activitate restransa de producere de obiecte decorative (hand made). Inregistrarea materiilor prime si a productiei se face tot cu rapoarte de productie, retetare, fise de materii prime etc. sau este vreo varianta simplificata?
Evidenta de gestiune la PFA: raspunsul specialistului
Conform prevederilor de la art. 68 alin. (4) lit. a) si b)conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
"Art. 68
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;"
La pct. 7 alin. (4) si (5) lit. a) din Normele metodologice, se prevede ca:
Pct. 7.
(4) Din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 68 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.
(5) Sunt cheltuieli deductibile, cu titlu de exemplu urmatoarele:
a) cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;"
in vederea determinarii cheltuielilor efectuate in scopul realizarii de venituri, pentru stabilirea cheltuielilor privind marfurile se aplica metoda stoc initial marfa intrata stoc final.
In activitatea de comert cu amanuntul trebuie aplicata aceasta tehnica de determinare a stocului, in sensul ca la stabilirea corecta a venitului impozabil se ia pe de o parte la partea de venituri, veniturile incasate conform monetarelor sau rapoartelor zilnice emise de casele de marcat, iar la cheltuieli se scade marfa efectiv vanduta si platita, deoarece stocul existent in magazin/unitate este considerat cheltuiala facuta in avans pentru venituri ce vor fi realizate in alt exercitiu financiar.
De fapt, se considera ca veniturile din vanzarea marfurilor dintr-un an fiscal au fost realizate cu costul acestor marfuri care s-au vandut fara ca venitul sa fie influentat de costul marfurilor existente in stoc inventariate la sfarsitul anului.
Prin urmare, chiar daca PFA desfasoara o activitate de productie si comercializare a produselor finite (marfuri), v-a trebui sa tina o evidenta cel putin a materiilor prime/marfurilor, eventual cu ajutorul unui program informatic (NIR, bon de consum, fisa de magazie, etc) asa cum este necesar pentru evidenta de gestiune.
In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in OMFP 2634/2015.
Astfel, chiar si PFA sunt obligate sa efectueze inventarierea patrimoniului, cel putin o data pe an (de regula la sfarsitul exercitiului financiar, cu respectarea prevederilor OMFP nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar.