In cazul in care, dintr-o eroare, a fost transmisa o factura proforma in SPV, este esential sa se urmeze o procedura corecta pentru a remedia situatia, fara a afecta evidentele financiare.
Intrebare: "Daca dintr-o eroare s-a transamis in SPV o factura proforma, care este procedura legala si corecta de a nu denatura situatiile financiare, precum si TVA declarata in SPV?"
Raspuns: Conform art. 330 alin. 1 lit. b) din Codul fiscal, corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
In cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura (factura de corectie/rectificativa) care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus (de stornare) sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
In cazul in care factura este gresita si nu este validata de catre sistem, aceasta va trebui stornata si refacuta corect. In sistem se incarca atat factura stornata cat si factura corectata.
Stornarea unei facturi poate apare si in situatia in care aceasta a fost emisa catre un partener in mod eronat (nu acesta a primit bunurile/serviciile facturate)
Conform prevederilor din Ordinul nr. 1365/2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
ART. 6 Corectia facturii electronice
(1) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2B asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 4 alin. (2).
(2) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2G asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv prin intermediul sistemului national de raportare - Forexebug, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 5 alin. (3).
(3) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura.
(4) Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Prin urmare, daca s-au transmis facturi/documente care tin loc de facturi prin RO e-factura, emitentul trebuie sa efectueze corectii (facturi cu plus sau cu minus) astfel, ca in final, sumele corecte. De asmenea, beneficiarul va inregistra facturile diponibile in SPV, asa cum au fost emise, inclusiv corectiile.
Asadar, daca ati emis o proforma, cu toate datele unui document oficial tip factura, doar ca nu are serie sau numar din plaja oficiala de facturi utilizate de societatea dvs., singura solutie este stornarea proformei emise eronat.
Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com