OUG 67/2022, care a modificat recent Codul de procedura fiscala, prevede ca firmele de curierat vor fi obligate sa raporteze la Fisc date despre platile cash la livrare.
Prin acest act normativ sunt aduse o serie de modificari si completari Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala necesare pentru reglementarea obligatiei de raportare de catre furnizorii de servicii postale a informatiilor specifice referitoare la trimiterile postale pentru crambuare destinatarul achita expeditorului, prin intermediul retelei postale, contravaloarea bunului livrat.
Scopul acestei modificari legislative este atat prevenirea si combaterea evaziunii fiscale din domeniul comertului on-line, cat si protejarea intereselor cumparatorilor.
ANAF a precizat ca prin aceasta masura se urmareste identificarea beneficiarilor reali care eludeaza taxele si impozitele datorate, prin incasarea sub forma de
rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii postale, a veniturilor obtinute din tranzactii efectuate in mediul on-line.
Prin stabilirea realitatii relatiei comerciale dintre cumparatorul si vanzatorul implicati in comertul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel putin a beneficiarului, care are interesul direct sa primeasca factura fiscala si sa beneficieze astfel de garantia legala si indirect sa determine plata taxelor si impozitele aferente veniturilor incasate de vanzator din comercializarea produselor respective.
Fiscul sublinaza faptul ca datele colectate respecta normele constitutionale privind viata intima, familiala si privata, precum si secretul corespondentei, fara a se referi la continutul coletului. De altfel, in scopul exercitarii atributiilor sale legale specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucreaza curent date cu
caracter personal cu respectarea intocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare.
Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedura fiscala, personalul ANAF este obligat sa pastreze secretul asupra informatiilor de care a luat cunostinta ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu, iar aceste informatii se refera inclusiv la cele obtinute din declaratii ori documente prezentate de contribuabili/platitori sau terti.
Este important de precizat ca transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptarii ordinului presedintelui ANAF, in care va fi prevazut modelul declaratiei.
Autor:
Viorica GhineaGhinea Viorica face parte din echipa
Portalpfa.ro din anul 2017, unde se concentreaza pe noutatile legislative si prezinta cele mai relevante stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea in presa in 2009 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum sanatate, amenajari interioare, moda, sport si legislatie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna TVA, monografii contabile, legislatie fiscala si contabila, pentru a sprijini contabilii, antreprenorii si alte categorii.