Violeta Alexandru, ministrul Muncii, a anuntat recent ca procedura privind somajul tehnic a fost simplificata, tinand cont de sugestiile pe care le-au facut oamenii pana acum.
“Au fost mii de mesaje care au ajuns la Guvern, la ministerul muncii si protectiei sociale, la cabinetul premierului, prin care oamenii au facut sugestii legate de practica", a declarat Violeta Alexandru, intr-o conferinta de presa in compania lui Ionel Danca, seful Cancelariei premierului.
In urma conferintei de presa, Violeta Alexandru a facut o sinteza cu cele mai importante informatii prezentate, pe Facebook.
Cine poate beneficia de somaj tehnic platit de stat in aceasta perioada?
Orice angajator care a inchis temporar total sau partial/a redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19, si a evidentiat in REVISAL angajatii carora le intrerupe temporar total/partial contractul individual de munca (CIM).
Somajul tehnic, conform Codului muncii se acorda exclusiv angajatilor avand CIM. Inclusiv cluburile sportive si ONG, practic oricarui angajator avand salariati cu forma de angajare CIM.
Cine mai poate beneficia de alte indemnizatii similare somajui tehnic platit de stat in aceasta perioada?
Orice PFA, intreprindere individuala, persoane care obtin venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor sau drepturi conexe, structurile sportive avand contracte de activitate sportiva.
Ce sume se primesc??
Angajatorii cu angajati avand CIM: pentru fiecare persoana – 75% din salariul brut al angajatului sau maxim 75% din castigul salarial mediu brut (4070 lei).
Categoriile tip PFA, II, cei angajati cu drepturi de autor, orice forma de munca aferenta meseriilor liberale: indemnizatie lunara egala cu 75% din castigul salarial mediu brut (4070).
Structurile sportive pentru persoanele avand contracte de activitate sportiva – 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei sportive sau maxim 75% din castigul salarial mediu brut.
Angajatorii pot, daca doresc si au fondurile necesare, sa suplimenteze sumele pana la minim 75% din salariu, conform Codului Muncii.
Unde se depun documentele pentru a obtine fondurile?
Angajatorii cu angajati prin CIM la ANOFM/AJOFM-urile din judetele in care au sediul social.
Celelalte forme de munca – PFA, II, etc la ANPIS/AJPIS-urile din judete.
Ce documente depun?
Angajatorii: Cerere semnata si datata de catre angajator, Declaratie pe propria raspundere si lista angajati aflati in somaj tehnic.
Alte forme: Cerere semnata si datata si Declaratie.
Atentie: in Declaratie li se cere sa certifice faptul ca informatiile sunt adevarate si li se prezinta consecinta juridica a prezentarii unor informatii false.
Raspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea.
Cand se pot depune documentele?
Pentru angajatorii care depun la ANOFM:
• Pentru 16 – 31 martie incepand cu 1 aprilie.
• Pentru 1 aprilie – 16 aprilie incepand cu 1 mai.
Pentru celelalte categorii: Pana in data de 10 ale lunii (aprilie/mai).
Cum se pot depune documentele?
Electronic
La ANOFM – s-au creat adrese speciale in fiecare judet
La ANPIS – sunt in curs de creare adrese dedicate in fiecare judet.
In cat timp primesc angajatorii banii?
Angajatorii care depun la ANOFM: in 15 zile de la depunere documente.
Celelalte categorii care depun la ANPIS: in 10 zile de la depunere.
Care este obligatia angajatorului dupa ce primeste banii?
Sa plateasca sumele angajatilor aflati in somaj tehnic in 3 zile.
Exceptii?
In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care, cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta, acesta nu beneficiaza de indemnizatia in cauza.
In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia aferenta contractului individual de munca cel mai avantajos.
Ministrul Muncii a avertizat ca ar putea fi un eventualul control asupra sumelor primite, dar a subliniat ca se va face exclusiv dupa perioada crizei.