Iei in calcul infiintarea unei PFA in 2022? Atunci cu siguranta trebuie sa fii la curent cu ce presupune inregistrarea fiscala, dar si ce obligatiile declarative vei avea.
Drept exemplu, analizam cazul unei PFA care este inregistrata in anul 2022. Doreste sa opteze pentru impozitare in sistem real. Vom afla ce demersuri/documente se depun pentru sistemul real si care ar fi termenul.
Fiind vorba despre o scoala de soferi, va avea un contract pentru inchirierea salii de legislatie. Profesorul de legislatie in acest caz poate fi cu contract de prestari servicii sau are obligativitatea de a angaja cu CIM ? Tinand cont de activitate, ce obligatii ar mai avea anual ?
Infiintare PFA in 2022: raspunsul specialistului
Pentru inregistrarea fiscala, realizata in conformitate cu prevederile art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la primirea certificatului de inregistrare de la Registrul Comertului, PFA depune formularul 212 Declaratie Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin care opteaza pentru impunerea veniturilor in sistem real si prin care estimeaza veniturile si cheltuielile ce se vor realiza pentru anul fiscal 2022.
Apoi, anual trebuie depusa Declaratia unica finala, pana la pana la data 25 mai a anului urmator, aferenta anului precedent, cu veniturile incasate efectiv si platile realizate in vederea desfasurarii activitatii. Adica, pentru anul 2022, Declaratia unica finala (cu veniturile realizate si platile realizate) se depune pana la 25 mai 2023.
Veniturile realizate de persoana fizica (profesorul de legislatie) pot fi incadrate ca venituri salariale, venituri din activitati independente sau venituri din alte surse.
Prin urmare puteti incheia fie contract individual de munca pe o perioada determinata/nedeterminata, contract de prestari servicii cu titularul de PFA (persoana trebuie sa isi deschida o PFA daca presteaza servicii cu caracter de continuitate) sau contract de prestari servicii prestate ocazional de persoana respectiva (plata ca venituri din alte surse) in masura in care persoana fizica nu desfasoara activitati independente (ptr care ar fi trebuit autorizare ca PFA).
Colaborarea intre persoana fizice neautorizata (profesorul de legislatie) si PFA prezinta un risc fiscal foarte mare, deoarece exista posibilitatea de incadrare ca activitata dependenta (adica incadrare ca salariat), conform art. 7 pct. (1) si (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
O activitate independenta este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele 7 criterii:
3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Asadar, atunci cand se incheie un contract de prestari servici cu persoana fizica neinregistrata fiscal trebuie avut grija ca serviciile de care beneficiati sa nu aiba caracter de continuitate, adica activitatea sa fie intr-adevar ocazionala, altfel, creste riscul de reincadare a relatiei in una de tip angajare.