Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton
Liderul informatiilor specializate din Romania
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU
un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail
pentru a primi Raportul Gratuit

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata

Inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF in 2025: Care sunt noutatile?


de Alina Ilie la 17 Feb. 2025
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF in 2025: Care sunt noutatile?
In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 109/ 2025 a fost publicat OpANAF nr. 161/ 2025 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/ 2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".


Astfel, potrivit DGRFP Galati, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.

Atentie la contractele de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025!

In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.

Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune: Cine o depune?

Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se completeaza si se depune de catre:

- contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii;

- contribuabilii desemnati (proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali desemnati), in cazul in care bunurile a caror folosinta se cedeaza este detinuta in comun;

- locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Cum se depune cererea

Cererea se depune, direct sau prin imputernicit, la registratura organului fiscal competent, prin posta cu scrisoare recomandata sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.

Cererea se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect toate datele prevazute de formular. Un exemplar al cererii, insotit de copia contractului de locatiune, se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.

Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere, in cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente;
d) organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii locatorul persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica.


 

Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit



Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016