Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Modificari fiscale 2025: e-Factura, e-TVA si alte noutati importante pentru contribuabili


de Alina Ilie la 05 Dec. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale 2025: e-Factura, e-TVA si alte noutati importante pentru contribuabili
Executivul a aprobat o serie de modificari fiscale propuse de Ministerul Finantelor, care vizeaza utilizarea instrumentelor nationale de digitalizare a administratiei fiscale, precum si modificari in vederea combaterii evaziunii fiscale in domeniul produselor accizabile. De asemenea, sunt aduse clarificari in ceea ce priveste aplicarea unor impozite.


RO e-Factura

In ceea ce priveste utilizarea sistemului national RO e-Factura, au fost reglementate urmatoarele:

- Transmiterea CNP pentru persoane fizice este optionala: se reglementeaza cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice sa fie optionala. Astfel, in cazul in care contribuabilul nu doreste sa comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;

- Limitarea operatiunilor obligatorii: Obligatia utilizarii sistemului RO e-Factura va fi restransa doar la operatiunile pentru care locul livrarii sau prestarii din punct de vedere al TVA este in Romania.

- Eliminarea exceptiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu si pentru facturile simplificate, cu exceptia bonurilor fiscal;

- Coduri CPV pe facturile pentru achizitii publice: Facturile emise in baza contractelor de achizitii publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui sa includa codurile CPV corespunzatoare din nomenclatorul achizitiilor publice;

- Se abroga prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanta titularilor acestora, avand in vedere ca toate facturile emise in relatia B2C vor fi raportate in sistem de la 1 ianuarie 2025.

RO e-TVA

In ceea ce priveste sitemul national RO e-TVA, se amana pana la 1 iulie 2025, dispozitiile privind obligatia transmiterii de catre contribuabili a rezultatului verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate de catre ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum si a sanctiunii pentru neindeplinirea acestei obligatii.

RO e-Transport

In ceea ce priveste e-Transport, se amana intrarea in vigoare a sistemului national e-Transport pentru operatorii economici autorizati pana la 31 martie 2025.

Modificari la Codul fiscal

In ceea ce priveste impozitul pe profit, contribuabilii care datoreaza impozite specifice pe cifra de afaceri (institutii de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptati de la impozitul minim pe cifra de afaceri.

In ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasarii terenurilor daca nu se plateste sulta si activitatile care se desfasoara sunt destinate agriculturii, respectiv atunci cand nu se obtine un castig din comasare.

In ceea ce priveste impozitul pe venit, s-au stabilit urmatoarele:
- Reglementarea regulilor privind calculul si declararea impozitului pe venit in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, in situatia in care venitul este platit exclusiv in natura, precum si in cazul sumelor reprezentand garantie, utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract.

In aceste situatii obligatiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare si plata a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Masura are in vedere faptul ca in aceste situatii platitorul de venit se afla in imposibilitatea retinerii la sursa a impozitului pe venit.
- Instituirea unor dispozitii tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum si a obligatiilor de declarare, calcul si plata a impozitului pe venit in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, in situatia in care chiria, aferenta unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost platita in avans pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.

Masura are in vedere necesitatea aplicarii unitare a regimului fiscal in aceasta situatie.
- Reglementarea/clarificarea impozitarii veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor dreptului de proprietate
S-a reglementat modalitatea de declarare si stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva, ulterior autentificarii actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizica beneficiara a veniturilor sau platitorul de venit, in situatia in care veniturile sunt platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, sa calculeze si sa declare impozitul pe venit datorat, sens in care se stabilesc regulile necesare calculului, declararii si platii.

Masura are in vedere solicitarile formulate de organele fiscale si de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania care vizeaza necesitatea asigurarii unor reguli fiscale suficiente si fara echivoc.
- Se clarifica faptul ca veniturile din pensii obtinute din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
Necesitatea acestor clarificari a fost determinata de masurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr.282/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr.227/2015 privind odul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si are ca scop inlesnirea indeplinirii obligatiilor fiscale de catre contribuabilii care realizeaza astfel de venituri.

Modificari in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii

Se propune instituirea unor masuri in vederea combaterii evaziunii in domeniul produselor accizabile, avand in vedere ca in urma actiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea platii obligatiilor fiscale la bugetul de stat de catre unii operatori economici care desfasoara activitati cu produse accizabile, respectiv:

- crearea unor obligatii de declarare a operatiunilor si garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al presedintelui ANAF si al AVR si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;

- introducerea obligatiei pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal detinut de o persoana terta, de a instiinta autoritatea competenta, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere. Nedepunerea declaratiei pe proprie raspundere si negarantarea platii accizelor, urmeaza a fi incriminate ca infractiuni;

- introducerea unei prevederi care sa vizeze situatia in care acesti operatorii economici nu mai sunt considerati ca prezinta risc fiscal ridicat, respectiv atunci cand autoritatea competenta constata ca pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe proprie raspundere, operatorul economic nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

- introducerea unor exceptii de la regulile generale privind revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competenta revoca autorizatia de destinatar inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat, in termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, in situatia in care titularul acesteia:
a) nu respecta prevederile privind garantia de 120%, depunerea declaratiei pe propria raspundere, precum si cele privind instiintarea autoritatii competente, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere;

b) depaseste cantitatea de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere.

- introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat, si in cazul operatorilor economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;

- asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice;

- introducerea in sfera infractiunilor a nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor pentru operatorii nou autorizati (reglementata prin OUG nr.123/2024);

- introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat in cazul nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor.

Foto: pexels.com

Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x

Intrebare antispam: 1 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016