Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

O noua obligatie pentru persoanele fizice ce obtin venituri din activitati independente - Registrul de evidenta fiscala


de Victor Achim la 09 Ian. 2018 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

O noua obligatie pentru persoanele fizice ce obtin venituri din activitati independente - Registrul de evidenta fiscala
Desi inca de la inceputul anului 2015 Codul fiscal a introdus in sarcina persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, acest registru nu a fost reglementat pana de curand.


In M.Of. nr. 10 din 05 ianuarie 2018 a fost publicat OMFP 3254/2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia privind venitul realizat din Romania, respectiv la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale - in cazul asocierilor fara personalitate juridica si entitatilor supuse regimului transparentei fiscale.


Cine are obligatia completarii?

Registrul se completeaza de catre urmatoarele persoane:

- contribuabilii prevazuti la titlul IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal pentru care venitul net anual se stabileste in sistem real, in baza datelor din contabilitate. Registrul de evidenta fiscala se completeaza si de catre contribuabilii cu handicap grav sau accentuat, scutiti de impozit conform art. 60 pct. 1 lit. a) si d) din Codul fiscal.

- contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit - doar partea referitoare la venituri.


- asociatul desemnat care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice daca activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri.

In ceea ce ii priveste pe contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala acestia pot completa in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri sau isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit.

Nu au obligatia de completare a Registrului de evidenta fiscala contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala si au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final, potrivit prevederilor art. 73 din Codul fiscal.


Modalitatea de completare

Modelul, continutul, caracteristicile de tiparire, utilizare si pastrare ale Registrului de evidenta fiscala sunt prezentate in anexele nr. 1 si 2 la OMFP 3254/2017.
Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute de ordin.
Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, in anul curent, pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent, pana la data depunerii Declaratiei privind venitul realizat din Romania, dar nu mai tarziu de termenul de depunere stabilit de lege.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza astfel incat sa permita identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care sa corespunda cu cel/cea cuprins/cuprinsa in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz, si in orice alta declaratie rectificativa depusa ulterior.

Registrul de evidenta fiscala se tine, dupa caz, pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz. In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi registru de evidenta fiscala.

Detalierea elementelor de calcul pentru stabilirea venitului net anual/pierderii nete anuale evidentiate in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de necesitatile proprii ale acestuia si de specificul activitatii.


Venitul brut anual

Inregistrarea venitului brut anual in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de natura activitatii, pe fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
Constituie venit brut anual totalul veniturilor in bani si in natura realizate in cadrul unui an fiscal, altele decat cele neimpozabile conform art. 62 si 68 alin. (3) din Codul fiscal. Evaluarea veniturilor in natura se efectueaza la pretul pietei sau la pretul stabilit prin expertiza, in functie de locul si la data primirii acestora.
TVA colectata potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.


Cheltuieli

Cheltuielile deductibile anual se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala, dupa caz, in functie de natura acestora, pe fiecare sursa din fiecare categorie de venit, astfel incat sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.

Cheltuieli deductibile
Constituie cheltuieli deductibile cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii si care indeplinesc conditiile generale prevazute la art. 68 alin. (4) din Codul fiscal.

Cheltuieli deductibile limitat

Constituie cheltuieli deductibile limitat cheltuielile efectuate in conditiile prevazute la art. 68 alin. (5) din Codul fiscal.

Cheltuieli nedeductibile

Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala si nu sunt cheltuieli deductibile:

a) cheltuielile care depasesc limitele prevazute la art. 68 alin. (5) din Codul fiscal;
b) cheltuielile efectuate in conditiile prevazute la art. 68 alin. (7) din Codul fiscal.

Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V "Contributii sociale obligatorii", indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere.

Deducerea acestor cheltuieli se efectueaza la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale de catre organul fiscal competent.
TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.


Modificarea registrului

Registrul de evidenta fiscala se modifica ori de cate ori se constata diferente cu privire la veniturile si/sau cheltuielile inregistrate initial, pana la data depunerii declaratiei rectificative.


Pastrare

Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii, fie in forma scrisa, fie in format electronic.


 

Material realizat de catre Irina Dumitrescu, consultant fiscal.


Autor: Victor Achim

Victor Achim s-a alaturat redactiei noastre acum 6 ani. Si-a inceput activitatea in presa in urma cu peste 10 ani si a acoperit de-a lungul anilor domenii precum TVA, taxe si impozite si contributii sociale.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 3.5 din 6 voturi

x

Intrebare antispam: 5 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016