Incepand cu data de 24 februarie 2009 si pana la 31 decembrie 2026, acordarea voucherelor de vacanta este reglementata de OUG nr. 8/2009. Incepand cu 01 ianuarie 2027 in acordarea voucherelor de vacanta se vor aplica prevederile capitolului VI (art. 24 la 27) din Legea nr. Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Afla in continuare daca o PFA poate beneficia de voucher de vacanta. Expertul nostru ne explica si care este temeiul legal si deductibilitatea in acest caz.
Voucher de vacanta PFA: raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor OUG nr. 8/2009,
Art. 1. - (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru recuperarea si intretinerea capacitatii de munca a personalului salarial, angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda, in conditiile legii, bonuri de valoare, denumite in continuare vouchere de vacanta.
( )
(3) Voucherele de vacanta se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori. 06/07/2014 - alineatul a fost modificat prin Legea 94/2014.
(4) Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariatilor sub forma de vouchere de vacanta de catre alti angajatori decat cei prevazuti la alin. (2) reprezinta contravaloarea a maximum sase salarii de baza minime brute pe tara, garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal. Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel stabilit in conditiile legii.
5) Voucherele de vacanta sunt integral suportate de catre angajator, in conditiile art. 3.
( )
(9) Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
In expunerea de motive, legiuitorul precizeaza ca:
prin introducerea tichetelor de vacanta, Guvernul intervine printr-o masura urgenta in favoarea angajatului, caruia ii cresc veniturile reale, si in favoarea angajatorului, care are posibilitatea si este stimulat sa acorde angajatilor, alaturi de salariu, vacante in tara, prin intermediul tichetelor de vacanta, cu rol de recuperare a capacitatii de munca, de crestere a productivitatii muncii salariatului si de motivare a acestuia pentru a-si mentine calitatea de salariat in respectiva intreprindere, ceea ce va genera stabilitate si eficienta marite la nivelul sectorului privat si in special in cazul intreprinderilor mici si mijlocii.
Potrivit prevederilor din Codul fiscal:
ART. 68 - Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate
(5) Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
f) cheltuielile reprezentand voucherele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
( )
ART. 76 - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii.
ART. 142 - Venituri din salarii si venituri asimilate salariilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale
Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele:
r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;
ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:
a) venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76;( )
In concluzie:
- Voucherele de vacanta pot fi acordate de catre angajatori, in folosul angajatilor proprii, in conformitate cu prevederile OUG nr. 8/2020;
- Pentru angajatorul PFA, cheltuielile cu acordarea voucherelor de vacanta, angajatilor proprii, reprezinta cheltuieli deductibile limitat la stabilirea venitului net anual din activitati independente determinat in sistem real, conform art.68 alin.5 din Codul fiscal;
- Pentru angajatul beneficiar al voucherelor de vacanta, acestea reprezinta venituri asimilate salariilor, pentru care se datoreaza impozit pe venitul din salarii si CASS dar nu se datoreaza CAS;(art.76 lit.h, art. 142 lit.r si art.155 alin.1 lit.a Cod fiscal);
- Persoana fizica, in calitate de titular al unui PFA, nu poate beneficia de vouchere de vacanta, in conditiile legii.