Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Proiect de OUG: e-Factura in relatia B2C, optionala de la 1 iulie 2024 si obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2025


de Alina Ilie la 19 Iun. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de OUG: e-Factura in relatia B2C, optionala de la 1 iulie 2024 si obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2025
Ministerul Finantelor propune, printr-un proiect de act normativ, modificari si completari in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, a aparatelor de marcat electronice fiscale si excluderea accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare.


In ceea priveste sistemul national RO e-Factura

Se extinde utilizarea sistemului de facturare electronica si pentru tranzactiile intre afaceri si consumatorii finali (B2C), in mod optional in perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2025. In consecinta, toate persoanele impozabile care emit facturi catre consumatori vor trebui sa le raporteze in sistemul RO e-Factura.

”La nivelul UE este in discutie introducerea facturarii electronice obligatorii, bazat pe standardul european, atat in relatia B2B, cat si in relatia B2C, astfel ca aceasta masura creeaza premisele pentru implementare. In contextul digitalizarii ANAF, informatiile cuprinse in aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea cat mai exacta in decontul precompletat RO e-TVA a operatiunilor economice realizate de persoanele impozabile. Introducerea acestei masuri nu genereaza nicio obligatie pentru persoanele fizice, insa va asigura in viitor posibilitatea persoanelor fizice de a accesa toate informatiile raportate de furnizori. Pentru noi este un instrument vital in lupta cu evaziunea fiscala si implicit pentru capacitatea Guvernului de a finanta investitiile in serviciile publice esentiale”, a transmis ministrul Marcel Bolos.

Vor fi exceptate de la obligatia utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt supuse TVA-ului, sau sumele care nu se includ in baza de impozitare a TVA, conform Codului fiscal, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi conform art. 319 din Codul fiscal, precum si misiunile diplomatice si oficiile consulare, Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii, Comisia Europeana sau alte organisme internationale, fortele armate ale statelor membre NATO, cu exceptia situatiei in care acestea opteaza pentru utilizarea sistemului.

Asociatiile, fundatiile si agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori vor fi exceptati temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura pana la 30 iunie 2025, in vederea adaptarii la sistem. Acestia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului inainte de aceasta data, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii incepand cu 1 iulie 2025.

In cazul in care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul national RO e-Factura in termenul prevazut, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii platite la momentul livrarii/prestarii, acestia vor putea notifica organele fiscale competente.

Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate vor avea obligatia de a transmite facturile prin/in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura atunci cand emit facturi in numele si in contul furnizorilor - persoane impozabile stabilite in Romania conform Codului fiscal, in situatia in care furnizorul ar avea obligatia de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora in sistem, si a organizarii unui registru in care sa figureze aceste organe de executare silita.

Completari ale OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Se reglementeaza inscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscala, in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, asa cum este prevazut in prezent. Codul de identificare fiscala este o informatie absolut necesara pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informatii disponibile in bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natura sa impieteze asupra procesului de transformare digitala a serviciilor publice din domeniul fiscal.

Totodata, se stabileste obligatia tiparirii pe bonul fiscal a datei si orei emiterii bonului, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si sub forma de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

De asemenea, in situatia in care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca, din punct de vedere tehnic, nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma dispozitiilor legale in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Excluderea accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare

Se modifica si se completeaza Ordonanta Guvernului nr.6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul excluderii accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare, masura care vine in sprijinul contribuabililor de buna credinta, intrucat aceste taxe speciale sunt percepute direct sau indirect asupra consumului produselor accizabile si sunt platite de catre cumparator, iar platitorul de accize are obligatia sa le declare si sa le plateasca la bugetul de stat.

Foto: pixabay.com

Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 3.5 din 3 voturi

x

Intrebare antispam: 2 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri


Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016