In acest articol analizam implicatiile raportarii DAC7 pentru societatile comerciale care isi comercializeaza produsele atat prin site-ul propriu, cat si prin intermediul platformelor de tip e-market (market place). Este esential sa intelegem daca aceste activitati intra sub incidenta raportarii conform directivei si care sunt responsabilitatile si obligatiile care decurg din acest lucru.
Directiva DAC7 aduce obligatii de raportare pentru operatorii de platforme digitale
In continuare, vom afla cerintele specifice ale DAC7 de la specialistii
PortalContabilitate.ro si modul in care acestea se aplica in cazul unei societati comerciale care utilizeaza ambele canale de vanzare.
DAC7 este o Directiva europeana implementata in legislatia din Romania prin OG 16/2023. Iar ordonanta vine cu o obligatie anuala de raportare catre ANAF, incepand cu activitatea din 2023, care cuprinde informatii ample despre afacerile companiilor si persoanelor fizice care se folosesc de platformele digitale.
Scopul principal al DAC7 este de a combate evaziunea fiscala si de a spori transparenta in ceea ce priveste veniturile obtinute de intermediarii online si utilizatorii acestor platforme.
In DAC7, au obligatia raportarii operatorii de platforme, adica persoanele sau companiile care administreaza si gestioneaza platforme online, facilitand tranzactiile, comunicarea sau interactiunea intre utilizatori. Aceste platforme pot fi de diverse tipuri, inclusiv piete online, retele sociale, site-uri de comert electronic sau alte medii digitale unde utilizatorii interactioneaza pentru a vinde, cumpara, comunica sau impartasi informatii.
Conform Codului de procedura fiscala, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare inseamna orice Operator de platforma, altul decat un Operator de Platforma Exclus, care are rezidenta fiscala in Romania sau intr-un alt stat membru sau, atunci cand respectivul Operator de platforma nu are rezidenta fiscala in Romania si nici intr-un alt stat membru, dar indeplineste oricare dintre conditiile urmatoare:
-este constituit in temeiul legislatiei din Romania sau dintr-un alt stat membru;
-are sediul conducerii, inclusiv sediul conducerii efective, in Romania sau intr-un alt stat membru;
-are un sediu permanent in Romania sau intr-un alt stat membru si nu este un Operator de platforma Calificat din afara Uniunii.
Fiecare operator de platforma trebuie sa raporteze autoritatii competente din Romania informatii despre sine, precum si despre vanzatorii raportabili care au realizat activitati relevante, precum:
- nume/ denumire juridica;
- adresa principala;
- orice NIF emis respectivului vanzator (inclusiv fiecare Stat Membru emitent) / locul nasterii daca nu exista NIF;
- numar de TVA;
- data nasterii / numar de inregistrare la Registrul Comertului;
- existenta oricarui sediu permanent prin care se efectueaza activitati relevante in Romania sau orice alt Stat Membru;
- date cu privire la contul financiar in care se crediteaza contraprestatia;
- fiecare stat membru in care vanzatorul raportabil are rezidenta;
- contraprestatia platita sau creditata si numarul de activitati relevante;
- orice onorarii, comisioane sau taxe percepute de operatorul de platforma;
- adresa fiecarui bun imobil listat si numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare bun imobil.
Raportarea se face completand formularul (708) "Informare privind alegerea efectuarii in Romania a procedurilor de raportare, iar termenul limita pentru raportare este 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care vanzatorul este identificat ca vanzator raportabil. Prima perioada de raportare este reprezentata de activitatea aferenta anului 2023, avand ca termen de raportare 31 ianuarie 2024.
In cazul in care un vanzator nu comunica informatiile necesare dupa primirea a doua atentionari transmise ulterior solicitarii initiale din partea operatorului de platforma care are obligatia de raportare, dar nu inainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea initiala, operatorul de platforma care are obligatia de raportare inchide contul vanzatorului si nu ii permite acestuia sa se inregistreze din nou pe platforma sau retine plata contraprestatiei catre vanzator pana in momentul in care vanzatorul comunica informatiile solicitate.
Detaliile administrative privind inregistrarea operatorilor de platforme la autoritatea competenta din Romania (ANAF) vor fi aprobate in termen de 90 de zile de la data publicarii Ordonantei.
In concluzie,
aveti obligatia sa completati formularul 708 si sa il depuneti pana la 31.01.2024 pentru platforma/site-ul pe care le administrati si gestionati.
Foto: pixabay.com