Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Ce cuprinde Registrul-jurnal de incasari si plati
Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- sumele incasate din desfasurarea activitatii;
- aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
- sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);
- alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).
Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
- sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
- sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
- alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).
Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.
Astfel, din punct de vedere contabil, continutul minimal obligatoriu de informatii al Registrului-jurnal de incasari si plati este urmatorul:
- data efectuarii operatiunii de incasare/plata;
- denumirea si numarul documentului justificativ care sta la baza inregistrarii operatiunii;
- explicatii privind natura operatiunii;
- suma incasata in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ;
- suma platita in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ.
Registrul-jurnal de incasari si plati: 6 aspecte importante pentru PFA
1. Asadar, Registrul-jurnal de incasari si plati este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla. Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.
2. In Registrul-jurnal de incasari si plati, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative se realizeaza distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata, in mod cronologic, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata, in numerar sau prin banca.
Astfel, chiar daca nu sunt realizate incasari in numerar in perioada de referinta, PFA poate inregistra plati in numerar.
3. In situatia in care plata a fost efectuata din contul personal, important este ca PFA sa detina documente justificative emise pe numele PFA. Factura conform prevederilor din Codul fiscal si al Normelor generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP 2634/2015, reprezinta documentul justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice. Extrasul de cont de cont va fi utilizat pentru evidentierea platilor efectuate.
4. Pentru operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea in contabilitate a acestora se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz, urmand a fi inregistrate.
5. PFA are posibilitatea sa intocmeasca un decont de cheltuieli la care se anexeaza copie a documentului justificativ care atesta plata. In temeiul acestuia PFA intocmeste Dispozitie de plata catre casierie. Aceasta va reprezenta documentul justificativ pentru a putea inregistra plata in numerar in Registrul jurnal de incasari si plati.
6. Astfel, din punct de vedere contabil, relevante sunt sumele incasate in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ si sumele platite in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ si care sunt reflectate in Registrul-jurnal de incasari si plati. Din punct de vedere fiscal insa, relevante sunt venitului brut anual si cheltuielile deductibile anual care se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala cu scopul determinarii venitului net anual.
Informatii oferite in luna martie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.