Semnatura electronica a devenit obligatorie in relatia cu ANAF de la 1 martie 2022, pentru firme, asociatii si PFA-uri, potrivit unor modificari fiscale facute in Codul de procedura fiscala in 2021.
Depunerea documentelor electronice necesita inrolarea contribuabililor in SPV si achizitia unui certificat digital calificat emis de un furnizor acreditat. Semnatura electronica cu certificat digital calificat are aceeasi valoare ca semnatura olografa si este un element-cheie in procesul de digitalizare a fluxului birocratic, dar si a relatiilor intre entitati private.
Citeste mai jos daca semnatura electronica este obligatorie pentru toate PFA-urile si la ce este utila.
Semnatura electronica PFA: raspunsul specialistului
Incepand cu 1 martie 2022, comunicarea persoanelor fizice autorizate (PFA) cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) se va face, exclusiv online, prin inregistrea in Spatiul Privat Virtual (SPV).
Potrivit OG nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale, stabileste faptul ca, orice documente transmise de catre PFA si profesiile liberale sa se faca, exclusiv, prin SPV.
(1 1) Prin exceptie de la alin. (1), contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa transmita organului fiscal central documente de natura celor prevazute la alin. (1) prin mijloace electronice de transmitere la distanta in conditiile prezentului articol, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ A.N.A.F.
(1 2) In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente in conditiile alin. (1 1), iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Accesul in SPV se poate face si fara certificat calificat (semantura electronica), la fel si depunerea Declaratie unice, dar depunerea declaratiilor D112, D300, D394, etc. se poate face doar prin semnarea electronic a acestora.
Autor:
Redactia PortalPFARedactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.