de Viorica Ghinea la 08 Nov. 2018
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Asociatia are acreditare din partea Ministerului Educatiei pentru obiectul pe care il desfasoara: educatia copilului (invatamant prescolar). Potrivit Codului art.15 (1) litera b) aceste venituri sunt neimpozabile. Cum se poate argumenta legal daca exista obligativitatea folosirii caselor de marcat cu jurnal electronic? Daca da, care este modalitatea de declarare?
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
,,Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale’’.
Conform art 1 alin 1 din Hotararea Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, ,,prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie’’.
Asadar, DACA incaseaza cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea prestarilor de servicii (educative) efectuate direct catre persoane fizice (populatie),ONG (in calitate de ,,alte entitati’’) reprezinta operator economic in sensul OUG 28/1999; Fiind operator economic, prin faptul ca incaseaza de la persoane fizice trebuie sa se doteze cu aparat de marcat dotat cu jurnal electronic, chiar daca veniturile nu sunt impozabile potrivit Codului fiscal (nu exista exceptii).
ANAF a amanat termenul de aplicare a sanctiunilor contraventionale pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale pana la 1 noiembrie 2018.
Hotararea Guvernului nr. 701 din 5 septembrie 2018 pentru modificarea pct. 42 la Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere (Monitorul Oficial nr. 777 din 10 septembrie 2018), a reglementat aplicarea Legii prevenirii si in cazul nerespectarii termenelor legale pentru dotarea cu noile aparate de marcat.
Prin HG 701 au fost introdusa o noua contraventie care va face obiectul Legii prevenirii, si anume contraventia stabilita la art. 10, lit. cc), din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale: „cc) nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2)”.
Asadar, nerespectarea termenelor privind dotarea cu aparate de marcat noi (cu jurnal electronic) se va supune Legii prevenirii, ceea ce inseamna - sanctiunea avertismentului din partea organelor de inspectie fiscala, insotita de un plan de remediere.
Procedura de fiscalizare a casei de marcat si depunere declaratii
Se va proceda la fiscalizarea casei de marcat cu jurnal electronic, prin depunerea la organul fiscal sau direct prin SPV (spatiul privat virtual) a formularului C801 - Cerere de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet/municipiul Bucuresti sau a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a ANAF.
La aceasta cerere se anexeaza, in copie conforma cu originalul, factura si documentul de plata care atesta achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal; contractul de vanzare-cumparare cu plata in rate sau, dupa caz, contractul de leasing financiar cu clauza expresa privind transferul dreptului de proprietate asupra casei de marcat la sfarsitul contractului; procesul-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de marcat electronic fiscal; actul de identitate a reprezentantului legal inscris in cerere, precum si a actul de identitate cu care se legitimeaza imputernicitul, daca este cazul; certificatul de garantie al aparatului de marcat electronic fiscal.
La toate acestea se anexeaza si declaratia pe proprie raspundere privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal si imputernicirea, in original, daca este cazul.
In baza acestei cereri C 801 se elibereaza un certificat de atribuire a numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale, care este inscris de catre tehnicianul de service in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal la instalarea casei de marcat.
Pe site-ul ANAF, la adresa:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Ghid_case_marcat_05102018.pdf,
exista un Ghid cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale.
Si prin intermediul Spatiului Privat Virtual, ONG poate depune "Cererea de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet/municipiul Bucuresti sau a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala" - Formular C 801 si poate primi "Certificatul de atribuire a numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale".
Formularul C 801 este disponibil pe site-ul www.anaf.ro la rubrica Servicii Online - Declaratii Electronice.
Decalaratii obligatorii catre ANAF
ONG va fi obligata sa exporte datele stocate in aparatul de marcat pana la data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatul de marcat electronic fiscal a fost utilizat.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 627/2018 fisierele XML cu datele prevazute de legislatia in vigoare sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern, sunt validate si atasate unui fisier pdf, care este semnat cu certificat digital calificat si se comunica organului fiscal lunar (DECLARATIA A4200), pana la data de 20 a lunii pentru luna anterioara, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Printre altele, sunt vizate pentru raportare urmatoarele date:
* datele din bonul fiscal, structurate dupa cum urmeaza:
- valoarea totala a bonului, inclusiv TVA;
- numarul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru;
- data, ora si minutul emiterii bonului fiscal;
- seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
- valoarea totala a TVA pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota.
* datele din raportul fiscal de inchidere zilnica;
* informatii referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal, incetarea functionarii acestuia in urma unor evenimente de tipul lipsa curentului electric sau intreruperea conexiunii la internet, precum si cu privire la repunerea in functiune/reconectarea aparatului.
In situatia in care aparatul de marcat electronic fiscal nu a fost utilizat nici macar o zi in perioada de raportare, ONG are obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea „Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate” (F4109). Si acest document trebuie sa ajunga la autoritati pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatul de marcat electronic fiscal nu a fost utilizat.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal.
Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!
Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit
Articole similare
Ultimele articole
Cele mai citite stiri
Ultimele comentarii