Ministerul Finantelor a pregatit legislatia pentru introducerea numarului de identificare digitala pentru persoanele fizice, un proiect de OG fiind publicat pe site-ul institutiei pentru dezbatere publica. Astfel, orice persoana fizica care detine cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui numar de identificare digitala, atribuit in scop fiscal, care sa fie utilizat la interactiunea persoanei fizice cu sistemele digitale in care se solicita identificarea sa prin inscrierea codului numeric personal.
La solicitarea persoanei fizice, acest numar va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spatiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare in mediu electronic (de exemplu, o aplicatie pusa la dispozitia persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon).
Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand acel numar de identificare digitala in scop fiscal in locul codului numeric personal.
Proiectul mai prevede ca odata cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plati sau inchirierea unei casete de valori, institutiile de credit, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica transmit
organului fiscal central solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu detin cod de identificare fiscala.
Pe baza datelor transmise, Ministerul Finantelor atribuie numarul de identificare fiscala sau, dupa caz, codul de inregistrare fiscala, inregistreaza fiscal persoana respectiva si comunica institutiei de credit, institutiei de plata sau institutiei emitente de moneda electronica informatia referitoare la inregistrarea fiscala in termen de 5 zile de la data solicitarii atribuirii numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala.
Totodata se emite certificatul de inregistrare fiscala, care se pastreaza de catre organul fiscal pana la data ridicarii de catre contribuabil sau imputernicitul acestuia.
In proiect se mai arata ca in cazul in care solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala se realizeaza prin intermediul aplicatiei online a A.N.A.F., numarul de identificare fiscala sau, dupa caz, codul de inregistrare fiscala se comunica institutiei de credit, institutiei de plata sau institutiei emitente de moneda electronica prin aplicatia online spre a fi inregistrat in evidentele informatice ale acesteia.
De asemenea, o
persoana nerezidenta care nu detine cod numeric personal si este subiect intr-un raport juridic fiscal, se inregistreaza fiscal si primeste un numar de identificare fiscala unic pe care il va utiliza pentru indeplinirea obligatiilor fiscale.
Foto: pexels.com
Autor:
Alina IlieAlina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata.