Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitului pe venit stabilit in cota de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat pe baza normelor de venit anual stabilite in conditiile art. 69 din Codul fiscal, sau in sistem real, conform art. 68 din Codul fiscal, conform optiunii exprimate de persoana fizica.
Intrebare: "Ce regim au sumele de bani pe care le-ar primi un PFA pentru a le utiliza mai departe in beneficiul unui client (promovare pe FB)? Este vorba despre ipoteza in care s-ar incheia un contract prin care PFA-ul se angajeaza sa desfasoare o campanie de promovare pe Facebook in schimbul unui comision. Pentru a putea face aceasta promovare PFA-ul incaseaza o suma de bani (spre a fi folosita in promovare - plati catre FB) si un comision (bani care raman in PFA pentru munca prestata). Pentru banii pe care ii primeste pentru promovarea FB trebuie sa existe trasabilitate, astfel incat ei vor intra prin transfer bancar intr-un cont care e cu numele PFA care va fi utilizat cu titlu de card conectat la platforma de Facebook. Toate cheltuielile de promovare vor fi evidentiate intr-un raport generat de Facebook. Principala intrebare este ce regim se va aplica acestor sume de bani destinate promovarii? Vor fi considerate venituri ale PFA si vor fi impozitate si supuse contributiilor ca venituri PFA? Sau acest regim se aplica doar in cazul comisionului incasat de PFA pentru care emite factura de presari servicii? Cum poate primi in PFA acesti bani pentru promovare, trebuie emisa o factura de decontare sau e suficient contractul incheiat?"
Raspuns: In situatia in care activitatea nu este in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit sau persoana opteaza pentru sistemul real de impunere, venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
Pentru veniturile din activitati independente, pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduc contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate potrivit prevederilor Titlului V, cu exceptia diferentei de CASS prevazuta la art. 174 alin. (5) din Codul fiscal (atunci cand venitul net este inferior sumei de 6 salarii minime brute pe tara).
Impozitul anual datorat pentru anul 2024 se stabileste de persoana fizica in Declaratia unica prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil.
Prin urmare, nu venitul brut care include, potrivit art. 68 alin. (2) din Codul fiscal, si sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii este cel care se supune impozitului pe venit, ci venitul net anual din activitati independente determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
In ceea ce priveste CAS, potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS o reprezinta venitul ales de persoana fizica, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CAS, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69 din Codul fiscal, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 68^1 din Codul fiscal, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73 din Codul fiscal, care se estimeaza a se realiza in anul curent.
Prin urmare si in cazul CAS, relevanta pentru incadrarea in plafonul anual in functie de care se stabileste contributia este tot suma veniturilor nete anuale din activitati independente determinata potrivit art. 68 din Codul fiscal.
In ceea ce priveste CASS, potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse, datoreaza CASS, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 si 69 din Codul fiscal, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS. La determinarea bazei anuale de calcul al CASS nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118 din Codul fiscal (pierderile fiscale reportate).
Totodata, potrivit art. 174 alin. (1) si (5) din Codul fiscal, CASS se calculeaza de catre persoana care realizeaza venituri din activitati independente, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal.
Precizam ca in situatia in care baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II) (6 x 3.300 lei = 19.800 lei), persoana fizica datoreaza o diferenta de CASS pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica de definitivare a CASS (Capitolul I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
Astfel, potrivit art. 174 alin. (5) din Codul fiscal, „in situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.”
Aceasta diferenta de CASS nu se datoreaza, in temeiul art. 174 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile (6 x 3.300 lei = 19.800 lei); sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) din Codul fiscal (venituri din drepturi de proprietate intelectuale, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, venituri din investitii, venituri din alte surse), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II).
Prevederile alin. (9) detaliat mai sus se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a) – c) si e) – g) din Codul fiscal, astfel ca persoane cum sunt sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate, persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006, bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, sunt exceptate de la plata diferentei de CASS stabilite conform art. 174 alin. (9) din Codul fiscal.
Prin urmare, si in cazul CASS, relevanta pentru stabilirea contributiei este tot suma veniturilor nete anuale din activitati independente determinata potrivit art. 68 din Codul fiscal.
Pentru identificarea regimului sumelor de bani destinate promovarii, importante sunt dispozitiile negociate ale contractului incheiat, in baza carora PFA poate primi doar un mandat pentru efectuarea operatiunilor in numele clientului sau poate efectua in nume propriu serviciile respective in baza onorariului negociat care sa includa intreaga suma aferenta operatiunii. In functie de situatia in care se plaseaza si sumele vor fi reflectate in mod corespunzatordrept venituri brute, respectiv cheltuieli deductibile.
In concluzie, indiferent de dispozitiile contractului incheiat in baza caruia sunt efectuate operatiunile descrise in cuprinsul intrebarii, bazele de calcul al impozitului pe venit, al CAS si al CASS se vor determina in functie de venitul net anual din activitati independente determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, care in opinia noastra, se vor identifica sumelor reprezentate de comisionul ce revine PFA dupa realizarea operatiunilor respective.
Raspuns oferit in luna mai 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com