Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Ce obligatii declarative are o PFA: evidenta contabila si obligativitatea de dotare cu casa de marcat


de Redactia PortalPFA la 02 Mai. 2019
1 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce obligatii declarative are o PFA: evidenta contabila si obligativitatea de dotare cu casa de marcat
Simti ca infiintarea unei PFA (persoana fizica autorizata) este o alegere potrivita pentru tine pana in momentul in care trebuie sa bifezi obligatiile declarative si sa tii contabilitatea. Stim ca este o provocare mare pentru o persoana care nu a mai intrat in contact cu aceste responsabilitati si care nu are prea multa experienta ori chiar deloc in domeniu. De aceea venim in sprijinul tau cu un studiu de caz care te va ajuta sa intelegi ce presupune activitatea mai putin placuta din spatele infiintarii unei PFA.


Luam drept exemplu cazul unei PFA care are cod CAEN 7711 -  adica Activitati de inchiriere si leasing de autovehicule (inchiriere remorci). Expertul nostru ne va ajuta sa aflam care sunt  obligatiile declarative, cum se tine evidenta contabila si daca este necesara o casa de marcat in aceasta situatie. Persoana pe numele careia se deschide PFA are statut de angajat in alta parte.

 

Obligatii declarative pentru PFA: raspunsul specialistului

 

1. Potrivit OMFP nr. 170/2015 persoanele ca obtin venituri din activitati independente (ex. inchiriere remorci CAEN 7711) au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.

Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit.

Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati  si Registrul-inventar. In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate, incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate.

Registrul-jurnal de incasari si plati serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.
 Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.

 Registrul-inventar serveste la inregistrarea elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate.

Titularul PFA pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real are obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual.

Venitul net din activitati independente se determina, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, pe baza regulilor (venituri impozabile/cheltuieli deductibile) prevazute la art. 68 din Codul fiscal. Cota de impunere este de 10%.

Prin urmare, conducerea contabilitatii PFA, poate fi tinuta si manual insa este trebuie respectate prevederile OMFP nr. 170/2015.

2. La art. 1 alin. (1) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,republicata,  cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca, operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

In masura in care aceste vanzari au loc cu caracter ocazional, ele nu intra sub incidenta OUG 28/1999, conform art. 4 din Normele metodologice de aplicare aprobate prin HG 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Redam in continuare prevederile legale mentionate:

"Art. 4

In sensul art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent sau sezonier. Nu intra in aceasta categorie livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate ocazional, direct catre populatie, de catre operatorii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul. Prin comert ocazional se intelege actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu."

Prin urmare, obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale intervine numai in cazul bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie

Conform art. 2 din OUG 28/1999,  se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati:

"a)comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;

b)vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;

c)transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;

d)activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

e)activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;

f)activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;

g)vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;

h)comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;

i)serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

j)vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;

k)incasarea la domiciliul clientului a contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

k)incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

 l)efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;

m)serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;

n)activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

o)serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

p)livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

q)comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile."

PFA are obligatia emiterii bonului fiscal, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii, direct catre persoane fizice, intrucat activitatea de inchiriere remorci CAEN 7711, nu se inscrie in niciuna din exceptiile prevazute mai inainte.





Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar.


Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.9 din 5 voturi

x

Intrebare antispam: 1 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 1 comentariiAdauga comentariul tau

Sorin 2019-05-02 16:45:04

Iar pentru PFA-urile la norma de venit .. ce diferente sunt?

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016