Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Care sunt obligatiile in sarcina PFA in raport cu impozitul pe venit si contributiile sociale?


de Victor Achim la 24 Apr. 2018
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care sunt obligatiile in sarcina PFA in raport cu impozitul pe venit si contributiile sociale?
Analizam astazi cazul unei PFA ce are drept obiect de activitate comertul, fara angajati. In anul 2017, aceasta PFA a realizat un venit brut de 82.820 lei, respectiv cheltuieli deductibile, exclusiv contributiile sociale de 77.830 lei. Venitul net a fost de 4.990 lei, sub plafonul de 22.800 lei. Mentionam faptul ca, in anul 2017, s-a achitat doar CASS. Pentru anul 2018 se doreste sa optarea si pentru plata CAS, la salariul minim. Prin urmare, a fost depus formularul 600 si a fost achitata contributia pentru asigurari sociale pentru trimestrul I, de 1.425 lei.


In acest caz, exista mai multe dileme, dupa cum urmeaza:

- daca a fost depus formularul 600, mai trebuie sa se depuna noul formular 212 si sa se completeze datele aferente CAS?
- ce se intampla cu sumele achitate deja?

- Pentru 2018 trebuie sa se estimeze un venit pentru plata CASS (sanatate) sau se plateste la salariul minim, avand in vedere ca PFA se afla sub plafonul de 22.800 lei?
- Aceste cheltuieli sunt considerate deductibile in 2018 sau regularizarea se face in 2019, de catre ANAF?



Iata raspunsul specialistului!


1. Potrivit art. II alin. (9) din OUG nr. 18/2018, Declaratia privind venitul asupra caruia se datoreaza contributia de asigurari sociale si cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul minim pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate - formular 600, depusa la organul fiscal competent in anul 2018, pentru anul curent, va fi inlocuita cu declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, ce se va depune pana la 15 iulie 2018.
 
Art. 148 alin. (3) din Codul fiscal da dreptul persoanelor fizice care nu se incadreaza in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sa opteze pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent, in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.
 
Dispozitiile art. IV din OUG nr. 25/2018 reglementeaza situatia impozitului pe venit stabilit prin decizii de plati anticipate si platit de persoana fizica, fara sa fie facute referiri cu privire la situatia unor plati deje efectuate in contul CAS datorata ca urmare a depunerii formularului 600. In aceasta situatie, consideram ca persoanele fizice pot solicita restituirea acestuia potrivit art. 168 din Codul de procedura fiscala sau compensarea potrivit art. 167 din Codul de procedura fiscala, odata cu depunerea declaratiei unice.
 
2. Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) din Codul fiscal (venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din asocieri, din cedarea folosintei bunurilor, din activitai agricole din investitii, din alte surse), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza CASS, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.

Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) din Codul fiscal (venituri din activitatiindependente, din drepturi de proprietate intelectuala, din asocieri, din cedarea folosintei bunurilor, din activitai agricole din investitii, din alte surse) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.
 
Prin urmare, daca persoana fizica estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, baza anuala de calcul al CASS la care se aplica cota de 10% este echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara.
 
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) -h), dupa cum urmeaza:

a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 68^1 si 69, dupa caz;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 72^1, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii 170/2016, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
e) venitul si/sau castigul din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dividende si din dobanzi se iau in calcul sumele incasate;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
 
Daca persoana fizica estimeaza pentru anul curent un venit net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime pe tara, in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, aceasta va datora CASS la nivelul a 12 salarii minime pe tara si va avea obligatia de a depune declaratia unica in vederea definitivarii impozitului anual pe venit pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS.
 
Daca persoana fizica estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice si realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, aceasta va datora CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si va trebui sa depuna declaratia unica pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.
 
3. Administratia fiscala nu mai intervine in stabilirea impozitului pe venit si, pe cale de consecinta, in recalcularea acestuia prin deducerea din venitul net anual a contributiilor sociale obligatorii datorate.
 
Potrivit art. 123 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, impozitul anual datorat se stabileste de persoana fizica in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru veniturile realizate in anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil. In acest sens, potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, pentru veniturile din activitati independente,  la determinarea venitului net anual impozabil, persoana fizica stabileste:

a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale recalculate prevazute la lit. a), din care se deduce CAS datorata potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii.
In ceea ce priveste CASS, aceasta nu mai este considerata cheltuiala deductibila la calculul venitului net din activitati independente, odata cu modificarile aduse de OUG nr. 79/2017 si ulterior de OUG nr. 18/2018. Potrivit administratiei fiscale, nededucerea CASS se fundamenteaza pe modul de calcul al acesteia, „intrucat aceasta se datoreaza la salariului minim brut pe tara, indiferent de numarul activitatilor, de natura acestora sau de nivelul veniturilor realizate”.




Raspuns oferit pe portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu – consultant fiscal.


Autor: Victor Achim

Victor Achim s-a alaturat redactiei noastre acum 6 ani. Si-a inceput activitatea in presa in urma cu peste 10 ani si a acoperit de-a lungul anilor domenii precum TVA, taxe si impozite si contributii sociale.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4 din 4 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016