Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton
Liderul informatiilor specializate din Romania
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata

Obtineti venituri din inchirierea locuintelor in 2025? Iata care sunt obligatiile fiscale!


de Redactia PortalPFA la 31 Ian. 2025
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obtineti venituri din inchirierea locuintelor in 2025? Iata care sunt obligatiile fiscale!
Persoanele fizice care doresc sa inchirieze un apartament trebuie sa respecte anumite obligatii fiscale si declarative impuse de legislatia in vigoare.


De exemplu, pentru o persoana fizica ce inchiriaza un apartament pentru prima data incepand cu anul 2025, vom analiza obligatiile fiscale actuale de care trebuie sa tina cont.

Potrivit art. 83 alin. (6) din Codul fiscal, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent. In situatia in care bunul este detinut in comun, prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemneaza proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti.

Inregistrarea contractelor de inchiriere la organul fiscal se face in baza formularului C168 denumit Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune (conform cu prevederile O.P.A.N.A.F. nr. 114/2019, cu modificarile si completarile ulterioare).

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar persoana fizica, are obligatia depunerii cererii la organul fiscal competent, in vederea inregistrarii contractului de inchiriere, potrivit legii.

Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune (formular C168), insotita de o copie a contractului de locatiune (pe care locatorul va inscrie mentiunea conform cu originalul si o va semna), se depune la registratura organului fiscal competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta (SPV).

Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta Modificare sau Incetare , dupa caz, insotita de documentele justificative.

Prin urmare, persoana fizica care inchiriaza apartamentul in anul 2025, are obligatia de a depune formularul C168, la organul fiscal in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia.

Venitul net anual din cedarea folosintei bunurilor, altul decat cel platit de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, din arendarea bunurilor agricole, precum si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10%, asupra venitului net.

Platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatta de a calcula, retine, declara si plati impozitul corespunzator sumelor platite. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, de catre acesti platitori de venituri, la momentul platii veniturilor. Impozitul se declara si se plateste de catre platitorul de venit (persoana juridica sau alta persoana care are obligatia de a conduce evidenta contabila), la bugetul de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare, data pana la care se efectueaza si plata impozitului.

Persoanele fizice, care obtin venituri din aceasta categorie se incadreaza in categoria persoanelor obligate la plata contributiei sociale de sanatate CASS, daca valoarea venitului net/normei de venit (cumulat si cu alte venituri obtinute de contribuabil) depaseste plafonul anual de 6/12/24 salarii minime brute pe tara:
- plafonul de 6 salarii = 6 x 4.050 lei =24.300 lei;
- plafonul de 12 salarii =12 x 4.050 lei = 48.600 lei;
- plafonul de 24 salarii = 24 x 4.050 lei = 97.200 lei.

In concluzie, proprietarul/uzufructarul depune C168 pentru inregistrarea/modificarea contractului de inchiriere, iar daca chiriasul este persoana fizica se mentine obligatia depunerii declaratiei unice (formular 212), de catre proprietar/uzfructar, insa aceasta se va depune pana pe data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, adica 25 mai 2026, pentru veniturile realizate in anul 2025.Tot pana la acest termen, exista si obligatiile de plata pentru impozitul de venit si CASS, dupa caz.

Declaratiile 168 si 212 se depun la registratura organului fiscal competent, prin posta cu scrisoare recomandata sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta (SPV - Spatiul Privat Virtual).

Explicatii oferite in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Intrebare antispam: 1 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit



Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016